NASI
KANGKANG ? NA’ZUBILLAH…..KIAMATLAH
AMBIL NASIHATNYA
DARI HM.RAKIB,SH.,MAg
NASI
KANGKANG, NASI CANGKUNG
MAKANAN
KOTOR, ORANG GUNUNG
KETIKA
ISTERI, MERASA TERSINGGUNG
MEMBUAT
RAMUAN, CARA KAMPUNG
KINI DI
KOTA, BANYAK ISTERI DURHAKA
MELAWAN
SUAMI, TIADA TERHINGGA
MERASA
CANTIK, SOMBONG DAN BANGGA
HARAM
BAGINYA, MASUK SURGA
KETIKA
MATI, DITUNGGU ULAR
DI DALAM
KUBUR, BERPUTAR-PUTAR
JENAZAH
WANITA, YANG SOK PINTAR
MEMINTA
MAAF, SELALU MENGHINDAR.
SUAMINYA
TIDAK MENGAMPUNKAN
KESALAHAN
ISTERI, KETERLALUAN
SETIAP
HARI, TERUS MELAWAN
JIKA
MARAH, SEPERTI BERSETAN.
Memberi
suami makan benda-benda yang kotor tanpa apa-apa amalan atau mentera pun boleh
memberi kesan pada tubuh badan suami itu menjadi bodoh dan lemah. Inikan pula
memberi suami makan nasi kangkang atau nasi tangkas serta dibacakan mentera
lagi kuat iblis dan syaitan itu melemahkan suami waima seorang ustaz pun jika
diizinkan oleh Allah SWT. Tapi tanggunglah dosa besar ini sehingga hari
akhirat.
Banyak ayat-ayat suci Al-Quran untuk penambat hati - surah Nabi Yusof, doa An-nur semua ada....cuba selak-selak ayat quran atau buku doa memang ada. Jika sayang suami atau isteri anda. Jauhkan diri dari perkara-perkara ini termasuk ilmu pengasih yang diperolehi dari bomoh-bomoh yang menggunakan jin dan syaitan. Jangan lakukan amalan khurafat dan syirik ini. Amalan ilmu hitam ini sangat dikeji oleh Allah SWT.
Banyak ayat-ayat suci Al-Quran untuk penambat hati - surah Nabi Yusof, doa An-nur semua ada....cuba selak-selak ayat quran atau buku doa memang ada. Jika sayang suami atau isteri anda. Jauhkan diri dari perkara-perkara ini termasuk ilmu pengasih yang diperolehi dari bomoh-bomoh yang menggunakan jin dan syaitan. Jangan lakukan amalan khurafat dan syirik ini. Amalan ilmu hitam ini sangat dikeji oleh Allah SWT.
Pengamalnya
tidak takut akan dosa melakukan perkara tersebut kerana telah dihasut oleh
syaitan yang akan membawa mereka ke neraka jahanam. Oleh itu jauhilah ilmu
tersebut walaupun dengan pelbagai alasan sekalipun.
Nasi
kangkang selalunya digunakan oleh perempuan Melayu untuk menundukkan lelaki
atau suaminya. Ianya adalah menyalahi syariat Islam dan orang yang melakukannya
adalah haram di sisi agama Islam. Sehingga kini amalan sebegini masih lagi
digunakan oleh perempuan jahat Melayu ataupun bangsa lain.
Ada
kes pembantu rumah Indonesia memasukkan darah haid kedalam makanan majikannya
supaya sayang dan mendengar kata. Tetapi nasib baiklah kerana majikan beliau
mendapat tahu selepas menyaksikan dari kamera CCTV yang dipasang tersembunyi.
Jika anda was-was akan kelakuan pembantu rumah anda. Bagi beliau makan sekali
nasi yang dimasaknya kerana pasti menolak dengan pelbagai alasan. Mungkin
sipengamal jika memakan nasi kangkang yang dibuat sendiri akan jadi lebih bodoh
dari tuannya. Walahualam!
Walaupun
zaman telah berubah dengan teknologi yang semakin canggih tetapi masih ada
segelintir yang mengamalkan amalan ini dan mempercayai akan keberkesannya.
Biasanya si isteri melakukan amalan sebegini semata mata untuk menundukkan si
suami supaya dapat mengikut segala kemahuannya, dan keberkesannya amalan ini
bergantung kepada hebatnya seseorang bomoh itu dan bukan hanya bergantung pada
satu pihak sahaja. Walaupun ianya masih lagi wujud amalan ini tetap dilarang
didalam islam.
Cara
membuatnya:
.......Tak payah ajar caranya nanti ada yang ikut! takut wanita yang cetek
agamanya sanggup melakukannya.
Cara
mengelaknya:
Bagi
lelaki yang rasa khuatir atau curiga dengan tindak tanduk isterinya, selalulah
dia amalkan membaca Al fatihah dan Ayat Kursi serta doa pelindung.
Seeloknya
bagi para isteri tak perlulah menundukkan suaminya. Rumahtangga itu haruslah
dibina dengan perasaan “sakinah” (tenang) dan “mawaddah” (kasih sayang).
Ilmu
pengasih juga diamalkan ialah untuk membangkitkan keinginan seseorang terhadap
pengamal, sama ada untuk tujuan baik, seperti untuk mendapatkan jodoh, ataupun
untuk tujuan jahat, seperti untuk membalas dendam, untuk memuaskan nafsu atau
pun hanya untuk berseronok-seronok di samping untuk mengikis harta kepunyaan
mangsa.
Ilmu
ini juga diamalkan supaya wajah kelihatan berseri, seperti yang dilakukan oleh
mak andam terhadap pengantin perempuan yang diandam, untuk satu tarikh tertentu
sahaja iaitu ketika bersanding, ataupun untuk jangka masa yang lebih panjang,
biarpun usia telah meningkat. Itu pasal bila saja tengok pengantin perempuan
kelihatan sangat cantik dan berseri-seri sehingga terpaku mata yang memandang.
Ilmu
pengasih juga diamalkan untuk menundukkan orang lain menyebabkan orang yang bertemu
dengan pengamal dengan tidak semena-mena jatuh kasih atau lemah hati. Ilmu
pengasih jenis ini diamalkan mungkin untuk menguasai seseorang, untuk memenangi
undi dan sebagainya. Pada kebiasaannya setiap perkataan yang lahir daripada
mulut pengamal akan menimbulkan rasa kasihan, kagum dan hormat di kalangan
pendengarnya. Termasuk dalam kategori ilmu pengasih ialah amalan yang dilakukan
oleh isteri terhadap suami, agar tunduk kasih kepadanya.
Amalan ini selalunya dilakukan oleh isteri ke atas suami yang dianggap tidak adil, kasar dan sering melakukan kezaliman. Akibatnya suami mungkin menjadi takut, tidak berani berhadapan dengan isterinya, menjadi kaku dan terpukau menurut segala apa yang disuruh. Ia juga ada kalanya dilakukan oleh isteri yang jahat yang hendak menundukkan suaminya, menguasai harta dan semua kepunyaan suami.
Amalan ini selalunya dilakukan oleh isteri ke atas suami yang dianggap tidak adil, kasar dan sering melakukan kezaliman. Akibatnya suami mungkin menjadi takut, tidak berani berhadapan dengan isterinya, menjadi kaku dan terpukau menurut segala apa yang disuruh. Ia juga ada kalanya dilakukan oleh isteri yang jahat yang hendak menundukkan suaminya, menguasai harta dan semua kepunyaan suami.
Sihir
yang dikenakan dengan tujuan supaya isteri bertambah kasih kepada suami atau
sebaliknya dinamakan at-tiwalah. Menurut Wahid Abdul Salam Bali (1412H:78),
amalan ini dilakukan oleh isteri yang cetek pengetahuan agamanya, dan jahil
tentang haramnya perbuatan yang dilakukan. Tukang-tukang sihir menyuruh si
isteri mengambil apa-apa bahan yang pernah digunakan oleh suami seperti baju,
sapu tangan dan sebagainya dengan syarat barang-barang tadi mengandungi bau
badan ataupun peluh pemakai.
Tukang
sihir akan mengambil beberapa batang jarum lalu menjampinya. Bahan yang telah
dijampi itu ditanam pada satu tempat tertentu. Selain itu tukang-tukang sihir
ada kalanya menjampi makanan yang dicampur dengan benda-benda kotor yang
terdiri daripada najis, kencing ataupun darah haid dan diberi makan pada
mangsanya.
Menurut
Mohd. Abd. Wahab, tiwalah ialah sesuatu amalan yang dilakukan yang dipercayai
boleh menyebabkan isteri mengasihi suami atau sebaliknya.
Amalan
yang dibantu oleh sihir ini menjadikan suami seumpama bodoh, menurut telunjuk
kemahuan isteri. Amalan ini adalah terlarang dan pelakunya termasuk dalam
golongan mereka yang melakukan amalan syirik. Pada hakikatnya, amalan seperti
ini bukan menyebabkan suami bertambah kasih kepada isteri tetapi boleh
menyebabkan si suami menjadi bodoh seolah-olah dikuasai oleh satu kuasa asing
menyebabkannya takut dan tunduk kepada isteri.
Menurut
Wahid Abdul Salah Bali, perbuatan seperti ini ada kalanya menjadikan perkara
sebaliknya berlaku, di mana suami membenci isterinya ataupun membenci semua
perempuan termasuk isterinya, yang mana akhirnya pasangan ini berpisah juga.
Menurut
Abu Ubaidah Mahir (1995:70) sihir jenis ini dikenali sebagai sihru'-mahabbah
(sihir kasih). Pengamal sihir ini adalah syirik hukumnya. Ia dilakukan mungkin
kerana si isteri tamakkan harta, terutamanya kalau suami kaya. Kerana cemburu
terhadap suami yang bersangatan dan isteri takutkan suami berkahwin lagi.
Menurut
Abu Ubaidah lagi, isteri yang hendak melakukan sihir akan menemui tukang sihir
yang meminta barang-barang tertentu seperti baju, sapu tangan, songkok dan
sebagainya dengan syarat barang-barang tadi telah dipakai, kerana ia mengandungi
peluh. Beberapa helai benang diambil daripada bahan tadi dijampi kemudian
ditiup padanya, disimpulkan dan ditanam di tempat-tempat tertentu, atau
dimasukkan dalam makanan atau minuman. Sihir yang paling dahsyat daripada jenis
ini dan sangat berbahaya dinamakan as-sihru'i-aswad (sihir hitam) yang
diperbuat menggunakan bahan najis, darah haid ataupun nifas.
Kesan
sihir jenis ini boleh terjadi sebaliknya menyebabkan suami membenci semua
perempuan termasuk isteri, ibu, adik-beradik, bapa saudara dan semua mereka
yang mempunyai hubungan kekeluargaan.
Suami
kadang-kadang sakit kerana bahan yang dimakan mengandungi bahan-bahan kotor dan
najis.
Sahibul
Fadilah Asy-Syeikh Asy-Sya'rawi ketika ditanya tentang penglibatan jin-jin
untuk memisahkan pasangan suami isteri menyatakan bahawa ia bukan merupakan
sesuatu yang mustahil Allah menganugerahkan keistimewaan-keistimewaan tertentu
terhadap sesetengah daripada makhluknya. Dan di antara keistimewaan jin-jin
ialah keupayaan melakukan sihir. Dengan itu jin-jin berkeupayaan mengubah
pandangan seseorang yang melihat perempuan cantik itu menjadi hodoh,
menyebabkan timbul rasa benci melihatnya seperti melihat kera di hadapannya.
Begitulah sebaliknya menyebabkan perempuan yang tidak cantik atau mempunyai
wajah biasa dilihat seumpama permaisuri yang jelita.
Hal
demikian boleh berlaku pada pasangan suami isteri di mana jin-jin boleh
menyihir seorang isteri yang menyebabkan timbul rasa dingin suami bahkan jin
juga boleh menyebabkan si suami berasa seolah-olah adanya sepotong daging
menyekat faraj isteri (Muhammad Ar-Razi, 1985:240-241).
Menurut
seorang bomoh yang tinggal di Batu Pahat, nasi tangas disediakan oleh isteri
yang ingin menundukkan suaminya, dengan mengangkangkan nasi yang sedang panas
berwap dalam keadaan duduk mencangkung, merapatkan punggung pada nasi untuk
selama lebih kurang sepuluh hingga lima belas minit. Kain yang dipakai
menyelubungi bahan tadi dibuka buat seketika sekiranya dirasa terlalu panas
berbahang, kemudian ditutup rapat semula.
Selain
daripada nasi, ia juga boleh dibuat pada air, yang dicampur dalam makanan atau
terus dibuat minum.
Selain
untuk tujuan di atas, ilmu pengasih atau ilmu guna-guna diamalkan semata-mata
untuk menundukkan seseorang terutamanya kaum wanita untuk tujuan seks, merampas
isteri orang untuk membalas dendam, yang dilakukan mungkin kerana pinangan
ditolak, perempuan memungkiri janji untuk berkahwin, pihak perempuan menghina
atau memandang rendah kepada lelaki tertentu menyebabkan rasa marah lalu
membalas dendam dengan mengenakan sihir.
Mangsa
ilmu guna-guna akan memperlihatkan kelakuan yang aneh dan sering melakukan
tindak-tanduk di luar kebiasaan. Orang yang pada asalnya membenci seseorang
boleh bertukar menjadi rindu tanpa mempedulikan rintangan, sentiasa terbayang
wajah orang yang menyihirnya.
Sekiranya
individu yang terlibat telah berumah tangga, suami akan lupakan isteri dan
anak-anak, lupa tanggungjawab yang perlu dilakukan, juga tidak mendengar
nasihat sesiapa pun termasuk ibu dan bapa. Dalam keadaan tertentu ia akan
kembali normal menyedari siapakah dirinya yang sebenar, mengingati keluarga,
tetapi ia merasai seolah-olah ada satu kekuatan luar menguasainya
menyebabkannya berada dalam keadaan khayal dan terpukau.
Seorang
responden berumur lebih kurang 65 tahun yang tinggal di Perlis, menjelaskan
bahawa ubat guna-guna atau ilmu pengasih adalah salah satu daripada amalan ilmu
sihir yang menggunakan khidmat jin-jin. Pengamal ilmu sihir guna-guna akan
membaca jampi manteranya untuk memanggil jin yang mendampinginya dan
mengarahkannya datang dalam mimpi mangsa menjelma menyerupai lelaki yang
memujanya dengan rupa yang begitu menarik, menyebabkan seluruh perasaan
tertumpu kepada lelaki berkenaan.
Apabila
tersedar daripada tidur, ia akan terlihat bayangan jin yang menyerupai lelaki
berkenaan menyebabkannya terus-menerus teringatkan lelaki tadi. Si mangsa akan
berasa tidak sempurna, resah gelisah dan terus-menerus teringatkan lelaki tadi,
tidak kira di mana ia berada, sama ada ketika makan minum, ketika bekerja dan
sebagainya.
Selain
daripada itu, jin tadi akan merasuk otak mangsa menyebabkan dia tidak berupaya
berfikir waras, berubah sikap terhadap anak dan suami andainya si mangsa
seorang perempuan yang telah berumah tangga, tidak pedulikan nasihat orang lain
andainya dia seorang dara. Setelah dikuasai fikiran dan ingatan si mangsa, jin
akan datang menarik jasad orang yang berkenaan membawa pergi menemui orang yang
memujanya tadi, seolah-olah ada magnet menariknya untuk berbuat demikian.
Kesan
amalan sihir adalah berbeza, bergantung kepada kekuatan roh seseorang dan jenis
sihir yang dikenakan. Ada mangsa yang hilang ingatan sama sekali, tidak tahu
apa yang telah berlaku pada dirinya apabila ingatannya pulih kembali.
Ada
mangsa yang tidak hilang ingatan, tetapi tahap kesedarannya terlalu sedikit,
berbanding tahap kesedaran yang telah dikuasai oleh sihir yang dikenakan
kepadanya. Kerana itu terdapat mangsa sihir yang menyedari apa yang sedang
berlaku ke atasnya terasa seolah-olah dipukau, ditarik-tarik untuk menemui
seseorang dan berusaha untuk melawan, tetapi tidak berkeupayaan kerana
kekuatannya yang sebenar terlalu lemah.
Ilmu
dari iblis hanya akan bertahan sementara kerana Yang Berkuasa keatas segalanya
adalah Yang Maha Esa. Pagarlah diri anda dengan zikirullah semuga dilindungi
dari Iblis yang dilaknat oleh Allah SWT. Bacalah doa dan surah yang disediakan
di sidebar untuk mengelakkan perkara keji ini berlaku.
…
SUAMIKU TIDAK SUDI MEMAAFKAN AKU
By HM.Rakib Jamari,SH.,M.Ag
Ular kobra, di dalam
kubur,
Menunggu sang wanita,
dalam kubur.
Terhadap suaminya, dia
tidak jujur.
Selalu memberikan,
makanan kotor.
DI NEGERI MELAYU TERDENGAR
KABAR
DI DALAM KUBUR, ADA
ULAR
MENUNGGU JENAZAH
WANITA LIAR
SEMASA HIDUPNYA, SUKA
BERTENGKAR
SUAMIKU TAK SUDI
MEMAAFKAN AKU
KARENA KESALAHAN,
SUDAH TERLALU
BERBAGAI RAMUAN,
SANGAT MENGGANGGU
SANG SUAMI, MENJADI
BODOH DAN DUNGU
Isteri durhaka kepada suami, melawan
dengan cara memasukkan ramuan kotor ke dalam makanan suami, dan membantah
apapun, keinginan suaminya. Wanita itu tidak bisa lagi menghargai suaminya….Allah
SWT telah mengharamkan nusyuz
yang dilakukan oleh istri, termasuk perbuatan keji yang lain, dengan keharaman
yang tegas. Allah SWT juga telah mengancam tindakan tersebut dengan neraka
Jahannam, serta siksa yang pedih di akhirat. Allah SWT berfirman:
وَاللاتِي
يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً
مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ
الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلا
(Terhadap) para wanita yang mengerjakan perbuatan keji,
hendaklah ada empat orang saksi di antara kalian (yang menyaksikannya).
Kemudian apabila mereka telah memberi persaksian, maka kurunglah mereka
(wanita-wanita itu) dalam rumah sampai mereka menemui ajalnya atau sampai Allah
memberikan jalan yang lain kepada mereka (QS an-Nisa’ [4]: 15).
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا
يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلا تَعْضُلُوهُنَّ
لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ
مُبَيِّنَةٍ
Hai orang-orang yang beriman, tidak
halal bagi kalian mewariskan kepada wanita dengan jalan paksa dan janganlah
kalian menyusahkan mereka karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa
yang telah kalian berikan kepada mereka, kecuali bila mereka melakukan
perbuatan keji yang nyata (QS an-Nisa’ [4]: 19).
Konotasi kata fakhisyah (keji) dalam nas yang pertama adalah zina; sedangkan yang kedua adalah durkaha kepada suami, bermulut culas dan berani kepada suami. Fakhisyah Mubayyinah (perbuatan keji yang nyata) adalah kemaksiatan yang nyata, yang menurut Ibn Mas’ud, Ibn ‘Abbas, ad-Dhahak dan Qatadah, adalah al-bughdhu wa an-nusyuz. Nusyuz merupakan bentuk maksiat istri kepada suaminya.
Konotasi kata fakhisyah (keji) dalam nas yang pertama adalah zina; sedangkan yang kedua adalah durkaha kepada suami, bermulut culas dan berani kepada suami. Fakhisyah Mubayyinah (perbuatan keji yang nyata) adalah kemaksiatan yang nyata, yang menurut Ibn Mas’ud, Ibn ‘Abbas, ad-Dhahak dan Qatadah, adalah al-bughdhu wa an-nusyuz. Nusyuz merupakan bentuk maksiat istri kepada suaminya.
Dalam nasyrah Soal-Jawab Hizbut
Tahrir (2 Muharram 1392 H/17 Februari 1972 M) dinyatakan, bahwa nusyuz adalah
maksiat istri kepada suaminya dalam konteks kehidupan khusus (di rumah) dan
hubungan suami-istri. Contoh: jika suami memerintahkan istrinya menyiapkan
makanan, menutup aurat di depan pria lain; memerintahkan shalat, puasa, memakai
pakaian tertentu di rumah, tidak membuka jendela, tidak menjawab orang yang
mengetuk pintu, tidak duduk di teras, atau mencucikan baju suaminya, tidak
keluar rumah, dan sebagainya yang terkait dengan kehidupan khusus atau
kehidupan suami-istri, maka dia wajib menaati suaminya. Jika dia maksiat kepada
suaminya dan tidak menaati suaminya, maka dia telah melakukan tindakan nusyuz,
dan kepada dirinya berlaku hukum nusyuz.
Di luar itu tidak termasuk dalam
kategori nusyuz. Misalnya, perintah suami mengikut aksi, menghadiri seminar,
mengenakan jilbab di luar rumah, larangan berbisnis, larangan pergi haji atau
umrah, maka istri bisa menaati perintah/larangan suaminya, bisa juga tidak.
Jika tidak menaati suaminya, maka tindakan istri dalam konteks kehidupan umum,
dan bukan kehidupan suami-istri ini tidak termasuk dalam ketori nusyuz. Inilah
batasan nusyuz istri kepada suaminya.
Jadi, nusyuz memang bentuk
kemaksiatan istri kepada suami. Indikasinya bisa berupa tindakan, bisa juga
dalam bentuk perkataan. Jika seorang istri meninggikan suaranya kepada suami,
tidak menjawab ketika dipanggil, tidak segera melaksanakan perintahnya ketika
diperintah, tidak patuh ketika dipanggil, tidak memenuhi keinginannya ketika
diajak, serta menggunakan kata-kata kasar, culas dan berani kepada suaminya;
maka ini merupakan indikasi, bahwa wanita tersebut telah nusyuz kepada
suaminya.
Teriakan, meninggikan suara, ucapan
culas dan kata-kata kotor merupakan aib yang besar bagi siapapun, apalagi jika
itu keluar dari mulut seorang wanita. Islam telah mengajarkan hukum, akhlak dan
adab berbicara dengan sesama manusia, baik Muslim maupun non-Muslim pada level
yang tinggi, dengan lemah-lembut dan kasih sayang. Ini tampak dalam pilihan
kata dan ungkapan yang digunakan. Bahkan ini menjadi indikasi kepribadian
seorang Muslim.
Karena itu, jika seorang istri
berani berteriak, meninggikan suara, mengucapkan kata-kata culas dan kotor
kepada suaminya, maka ini merupakan aib yang besar. Jika ini terjadi maka dia
sudah bisa disebut melakukan tindakan nusyuz. Bahkan dalam Islam, ini disebut
sebagai kejahatan yang disepadankan dengan zina. Nabi saw. pun menyebut maksiat
perempuan tersebut sepadan dengan maksiat seribu orang durjana. Nabi saw.
bersabda:
إِنَّ فُجُوْرَ الْمَرْأَةِ
اْلفَاجِرَةِ كَفُجُوْرِ أَلْفٍ فَاجِرٍ وَإِنَّ بِرَّ الْمَرْأَةِ الْمُؤْمِنَةِ
كَعَمَلِ سَبْعِيْنَ صِدِّيْقًا
Sungguh, maksiat perempuan yang
durjana sepadan dengan maksiat seribu orang durjana, dan ketaatan perempuan
Mukminah sepadan dengan perbuatan tujuh puluh orang jujur.
Selain ancaman azab yang pedih di akhirat, wanita yang melakukan nusyuz juga diancam dengan sanksi di dunia. Seorang suami yang menghadapi istrinya melakukan nusyuz bisa mengambil sejumlah tindakan: (1) memberi nasihat, dengan mengingatkan istrinya akan dosa besar (kabair) dari tindakannya serta ancaman azab yang pedih di akhirat; (2) jika tetap bebal, maka pisah ranjang; (3) jika tetap bebal, maka bisa dipukul dengan pukulan yang tidak membekas, pada bagian belakang tubuhnya. Allah SWT berfirman:
Selain ancaman azab yang pedih di akhirat, wanita yang melakukan nusyuz juga diancam dengan sanksi di dunia. Seorang suami yang menghadapi istrinya melakukan nusyuz bisa mengambil sejumlah tindakan: (1) memberi nasihat, dengan mengingatkan istrinya akan dosa besar (kabair) dari tindakannya serta ancaman azab yang pedih di akhirat; (2) jika tetap bebal, maka pisah ranjang; (3) jika tetap bebal, maka bisa dipukul dengan pukulan yang tidak membekas, pada bagian belakang tubuhnya. Allah SWT berfirman:
وَاللاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ
فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ
أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا
كَبِيرًا
Para wanita yang kalian khawatirkan
nusyuz-nya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur
mereka, serta pukullah mereka. Kemudian jika mereka menaati kalian maka
janganlah kalian mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya
Allah Mahatinggi lagi Mahabesar (QS an-Nisa’ [4]: 34).
Selama istrinya melakukan nusyuz, hak nafkahnya pun dicabut, dan tidak wajib diberikan oleh suaminya. Selama itu pula, suaminya bisa bersabar dalam menghadapi tindakan nusyuz dan keji istrinya, meski ini tidak harus (wajib). Jika suaminya memilih bertahan dan bersabar, maka dia akan mendapatkan ampunan dan pahala yang besar dari Allah SWT. Dalam hal ini, hukumnya mandub (sunnah) selama dia mampu menghadapinya, dan menganggapnya sebagai musibah dan bala’ yang sengaja diberikan Allah kepada hamba-Nya dalam rangka menguji keimanannya. Bersabar menghadapi bala’ dan musibah akan bisa menghapus dosa-dosanya. Nabi saw. bersabda:
Selama istrinya melakukan nusyuz, hak nafkahnya pun dicabut, dan tidak wajib diberikan oleh suaminya. Selama itu pula, suaminya bisa bersabar dalam menghadapi tindakan nusyuz dan keji istrinya, meski ini tidak harus (wajib). Jika suaminya memilih bertahan dan bersabar, maka dia akan mendapatkan ampunan dan pahala yang besar dari Allah SWT. Dalam hal ini, hukumnya mandub (sunnah) selama dia mampu menghadapinya, dan menganggapnya sebagai musibah dan bala’ yang sengaja diberikan Allah kepada hamba-Nya dalam rangka menguji keimanannya. Bersabar menghadapi bala’ dan musibah akan bisa menghapus dosa-dosanya. Nabi saw. bersabda:
مَا يَزَالُ اْلبَلاَء بِالْمُؤْمِنِ
وَالْمُؤْمِنَةِ فِي نَفْسِهِ وَوَلَدِهِ وَمَالِهِ حَتَّى يَلْقَى الله وَمَا
عَلَيْهِ خَطِيْئَ ةٌ. [رواه الترمذي]
Tidaklah bala’ selalu menimpa orang
Mukmin dan Mukminah mengenai diri, anak dan hartanya, kecuali dia akan
menghadap Allah tanpa dosa (HR at-Tirmidzi).
Inilah solusi yang telah diberikan oleh syariah. Hanya saja, jika langkah-langkah tersebut masih tidak membuat istrinya jera dan berubah, maka menurut Syaikh Yusuf Ba’darani, sebagai langkah terakhir, suaminya boleh menceraikannya. Perlu dicatat, bahwa perceraian dalam konteks ini sebenarnya bukan merupakan solusi, sekalipun hukumnya mubah.
Inilah solusi yang telah diberikan oleh syariah. Hanya saja, jika langkah-langkah tersebut masih tidak membuat istrinya jera dan berubah, maka menurut Syaikh Yusuf Ba’darani, sebagai langkah terakhir, suaminya boleh menceraikannya. Perlu dicatat, bahwa perceraian dalam konteks ini sebenarnya bukan merupakan solusi, sekalipun hukumnya mubah.
Perlu dicatat, keluarga yang baik
adalah keluarga yang penuh cinta dan kasih sayang. Ini harus diperhatikan dalam
hubungan suami-istri. Kepemimpinan suami terhadap istrinya adalah kepemimpinan
yang didasarkan pada cinta dan persahabatan, bukan hubungan kekuasaan. Teladan
kita, Nabi Muhammad saw. memberikan pelajaran yang berharga kepada kita tentang
bagaimana kehidupan keluarga yang bahagia. Keluarga beliau pun pernah menghadapi
masalah, sebagaimana masalah yang dihadapi oleh keluarga lain, tetapi semuanya
bisa diselesaikan dengan baik. Itulah yang harus diteladani.
Yang terpenting, dalam membangun
kehidupan rumah tangga, kita tidak boleh berhenti belajar. Dengan begitu, tidak
ada masalah yang tidak bisa diselesaikan, termasuk istri yang nusyuz. WalLahu
a’lam. [KH. Hafidz Abdurrahman]
Bagaimana Agar Bisa Memaafkan
TANTANGANNYA
Ketika Anda dan pasangan Anda
bertengkar, Anda sering mengungkit-ungkit masa lalu, mengorek sederetan luka lama
yang seharusnya sudah dikubur dari dulu. Apa masalahnya? Mungkin Anda atau
kalian berdua tidak tahu bagaimana caranya agar bisa memaafkan.
Kalian bisa belajar untuk
melakukannya. Pertama-tama, coba perhatikan mengapa pasangan suami istri
mungkin sulit untuk saling memaafkan.
MENGAPA
ITU TERJADI
Ada yang memberikan,
darah haid,
Dimasukkan ke makanan,
suami yang baik.
Agar tunduk, tidak
berkutik,
Cirik barandang,
diutak atik.
Menjelang ajal, wanita
itu menggerutu,
Maafkan aku, wahai
suamiku.
Telah memberikan,
makanan kotor itu,
Suaminya mengatakan,
tiada maaf bagimu.
... Kisah ini terjadi
di Lebanon berdasarkan apa yang saya dengar lewat kajian bersama
ustadz di majelis ilmu syar’i … Ustadz menguraikan kisah ini agar bisa menjadi
perhatian bagi muslimah di sini (Sydney) agar mereka berhati-hati terhadap
chatting ini dan tidak melayani sapaan dari laki-laki yang suka iseng menggoda lewat
chatting ini…
Beliau adalah seorang wanita muslimah
yang alhamdulillah Allah karuniakan kepadanya seorang suami yang baik akhlak
dan budi pekertinya. Di rumah ia pun memilki komputer sebagaimana keluarga
muslim lainnya di mana komputer bukan lagi merupakan barang mewah di Lebanon.
Sang suami pun
mengajari bagaimana menggunakan fasilitas ini yang akhirnya ia pun mahir bermain
internet. Yang akhirnya ia pun mahir pula chatting dengan
kawan-kawanya sesama muslimah.
Awalnya ia hanya
chatting dengan rekannya sesama muslimah, … hingga pada suatu hari ia disapa
oleh seorang laki-laki yang mengaku sama-sama tinggal dikota beliau.Terkesan
dengan gaya tulisannya yang enak dibaca dan terkesan ramah. Sang muslimah yang
telah bersuami ini akhirnya tergoda pada lelaki tersebut.
Bila sang suami sibuk bekerja untuk
mengisi kekosongan waktunya, ia akhirnya menghabiskan waktu bersama dengan
lelaki itu lewat chatting, … sampai sang suami menegurnya setiba dari kerja
mengapa ia tetap sibuk di internet.
Sang istri pun
membalas bahwa ia merasa bosan karena suaminya selalu sibuk bekerja dan ia
merasa kesepian, … ia merahasiakan dengan siapa ia chatting .. khawatir bila
suaminya tahu maka ia akan dilarang main internet lagi…. Sungguh ia telah
kecanduan berchatting ria dengan lelaki tersebut.
Fitnah pun semakin
terjadi di dalam hatinya, .. ia melihat sosok suaminya sungguh jauh berbeda dengan
lelaki tersebut, enak diajak berkomunikasi, senang bercanda dan sejuta
keindahan lainnya di mana setan telah mengukir begitu indah di dalam lubuk
hatinya.
Duhai fitnah asmara semakin membara, …
ketika ia chatting lagi sang laki-laki itu pun tambah menggodanya, .. ia pun
ingin bertemu empat mata dengannya. Gembiralah hatinya, .. ia pun
MENYIKAPI
ISTERI DURHAKA
|
Assalamu
'alaikum wr wb.
langsung saja, saya punya istri
yang saya anggap durhaka terhadap saya sebagai suami.pertama selalu membantah
disetiap saya beri perintah atau nasehat dengan baik2, kedua jika saya
bekerja dan dia meminta izin untuk pergi dan saya tidak mengizinkan karna
alasan tepat,dia tetap pergi dan disaat saya beri tahu dia malah lebih marah.
ketiga disaat saya minta bersetubuh,terkadang dia menolaknya dan berpura2
tidak mendengar.kalo sedang ada masalah,dia membentak2 saya dan sampe
mengeluarkan kata2 kasar yang sampe buat saya sakit hati.sejujurnya saya
sudah membathin dan sudah tidak kuat lagi dengan sikap dan sifat istri
saya,karna saya takut akan azab Allah SWT.di omongin dan diberi nasehat
dengan baik sudah,tapi tidak di dengar.di satu sisi saya sangat
mencintainya,tapi di satu sisi dia selalu durhaka terhadap saya.harus
bagaimanakah saya menghadapinya?apakah cerai jalan yang terbaik?karna saya
sudah banyak sakit hati nya akan sikap n sifatnya.trima kasih..wassalam
|
No comments:
Post a Comment