Saturday, February 1, 2014

KEMENYAN dan KAYU GAHARU DISUKAI NABI





BAU KEMENYAN dan KAYU GAHARU DISUKAI NABI

By H.M.RAKIB, S.H., M.Ag.,Drs. Pekanbaru...Riau

Sering kali kita jumpai pembakaran kemenyan di tempat-tempat tertentu (misalnya makam para wali). Dan juga sering dijumpai pada acara-acara tertentu (seperti doa sedekah bumi) yang dilakukan secara islami dengan menggunakan bahasa Arab. Bagi sebagian warga bau kemenyan diidentikan dengan pemanggilan roh, dan sebagian yang lain menganggapnya sebagai pengharum ruangan, dan ada pula yang merasa terganggu dengan bau kemenyan. Bagaimanakah sebenarnya hukum menggunkan kemenyan? Baik dalam kehidupan sosial bermasyarakat maupun dalam urusan beribadah?
Mengharumkan ruangan dengan membakar kemenyan, dupa, mustiki, setinggi kayu gaharu yang mampu membawa ketenangan suasana adalah suatu hal yang baik. Karena hal ini itba’ dengan Rasulullah saw. beliau sendiri sangat menyukai wangi-wangian, baik minyak wangi, bunga-bungaan ataupun pembakaran dupa. Hal ini turun temurun diwariskan oleh beliau kepada sahabat dan tabi’in. Hingga sekarang banyak sekali penjual minyak wangi dan juga kayu gaharu, serta dupa-dupaan di sekitar Masjid Nabawi dan Masjidil Haram.
Beberapa hadits menerangkan tindakan sahabat yang menunjukkan kegemaran mereka terhadap wangi-wangian hal ini ditunjukkan dengan hadits:
اذا جمرتم الميت فأوتروا
Artinya: Apabila kamu mengukup mayyit, maka ganjilkanlah (HR. Ibnu Hibban dan Alhakim)
Addailami juga menerangkan
جمروا كفن الميت
Artinya: Ukuplah olehmu kafan maayit
Dan Ahmad juga meriwayatkan:
اذا اجمرتم الميت فاجمرواه ثلاثا
Artinya: Apabila kamu mengukup mayyit, maka ukuplah tiga kali
Bahkan beberapa sahabat berwasiat agar kain kafan mereka diukup
أوصى أبوسعيد وابن عمر وابن عباس رضي الله عنهم ان تجمر اكفنهم بالعود
Artinya: Abu Said, Ibnu Umar dan Ibnu Abbas ra. Berwasiat agar kain-kain kafan mereka diukup dengan kayu gaharu
Bahkan Rasulullah saw. pernah bersabda
جنبوا مساجدكم صبيانكم وخصومتكم وحدودكم وشراءكم وبيعكم جمروها يوم جمعكم واجعلوا على ابوابها مطاهركم (رواه الطبرانى)
Artinya; Jauhkanlah masjid-masjid kamu dari anak-anak kamu, dari pertengkaran kamu, pendarahan kamu dan jual beli kamu. Ukuplah masjid-masjid itu pada hari perhimpunan kamu dan jadikanlah pada pintu-pintunya itu alat-alat bersuci. (HR. Al-Thabrani).
Hadits-hadits di atas sebenarnya menunjukkan betapa wangi-wangian adalah sesuatu yang telah mentradisi di zaman Rasulullah saw dan juga para sahabat. Hanya saja media wangi-wangian itu bergeser bersamaan dengan perkembangan zaman dan teknlogi. Sehingga saat ini kita merasa aneh dengan wangi kemenyan dan dupa. Padahal keduanya merupakan pengharum ruangan andalan pada masanya.
Di satu sisi persinggungan dengan dunia pasar yang semakin bebas menyebabkan selera ‘wangi’ jadi bergeser. Yang harum dan yang wangi kini seolah hanya terdapat dalam parfum, bay fress dan fress room. Sedangkan bau kemenyan dan dupa malah diidentikkan dengan dunia klenik dan perdukunan.
Pembakaran Kayu Gaharu | Setanggi | Kemenyan (ASAP PEWANGI)
Nov 12, 2013
AsSalamu’alaikum wa Rohmatullah,
Bismillah wal Hamdulillah was Solatu was Salamu ‘ala Sayyidina Rasulillah wa ‘ala alihi wa sohbihi ajma’in.

Dikesempatan ini, faQir ingin menjawab satu persoalan berkenaan dengan pembakaran Setanggi atau Bakhoor. Kerana baru-baru ini, ada suara-suara yang mempersoalkan pembakaran setanggi di dalam masjid.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhe1pqvTuJJkbdd1DMwVmUARqXoGhNT6TfYW0x2Ef3Gtxc_-B3WcmckcxJL-TAit2E_ma1FiriChQFeffq2VGDoC1IiYkjQACrV8Xr3H7IyReAyIUkLWeB7kwdLHtSqtZxB3-TYGBwU82I/s320/2.jpg

Pertama : Bakhoor ini adalah adat orang arab dan sebilangan masyarakat selainnya.

Bakhoor disediakan untuk menghormati tetamu yang datang berziarah. Biasanya bekas asapan bakhoor itu akan diedarkan dari satu tamu ke tamu yang lain sehingga aroma Bakhoor tadi tersebar. Hal ini sering berlaku sekiranya tuan-tuan menziarah kenalan di Arab Saudi.

Menurut Ketua Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Bahagian Pengajian Usuluddin, Akedemi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM), Dr.Johari Mat :
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjXSnaPMEA-rhvQCfLz7Vs9B427aB3nQLQPXSFs1bVDK1df4Irfw0OtYH3cIuoOCJEUKVkY3XayQwaU6gULHopmfsDFGHEyI-edyZ3rdTO22K7Bd5m8u4-bIrqjcSjrAm5wdN0BgW1eDn0/s200/1.jpg"Di negara-negara Arab, kayu Gaharu dibakar semata-mata untuk mengeluarkan bau harum semasa majlis keramaian, kenduri-kendara, majlis imu, kematian dan sebagainya. Malah dalam bulan Ramadhan, semasa solat Tarawikh, kayu gaharu juga dibakar di dalam masjid bagi mengeluarkan bau harum untuk keselesaan para jemaah,"

Dan di Masjidil haram terdapat bekas perasap yang besar dan diisi dengan kayu gaharu. Tujuannya hanya untuk mengharumkan suasana. Sehingga kini, kita dapat lihat, terdapat ramai sekali peniaga-peniaga di sekitar Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi yang menjual minyak wangi dan juga kayu Gaharu serta bekas-bekas Bakhoor.

Kedua : Berwangi-wangian ini adalah sunnah Baginda Rasulullah S.A.W

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHziWd3hKKCDMAZh5fFGrCOz3ciAkiZu4k3Knn-8ZHmaRhqaOqxkE3rYzjIkh4hZrnnzwGFzDAvJDWybekMtrP-REBF8I8M9oraUw2SfeYBPBg0437xoVNiQAUX8FLN-mxnhfCSCmYwrM/s200/1.jpg
Baginda Rasulullah S.A.W sangat menyukai wangi-wangian sama ada minyak wangi, bunga-bungaan atau pembakaran Bakhoor daripada kayu Gaharu dan sebagainya. Hal ini turun temurun diwarisi oleh Baginda S.A.W kepada para sahabat dan tabie’in.

Dikisahkan bahawa Imam Malik Rahimahullahu Ta’ala, di dalam riwayat hidupnya sangat menghormati ilmu dan hadis-hadis Rasulullah S.A.W. Beliau mengajar hadis hanya dalam majlis ilmu dan tidak membenarkan orang lain bercakap-cakap ketika beliau mengajar hadis. Malahan beliau tidak bercakap tentang hadis di tepi jalan. Dan beliau sentiasa berpakaian kemas dan harum, mengambil wuduk, serta membakar setanggi (bakhoor) sebelum mula mengajar ilmu.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEilTAEFPxvRZi5_Ons8faM-WGX78wBFVL2PAbqqIFIN-BocXjq0CuUkbPq-N1ZZiCo-D9CakvCXUYSr3dIK08eJgDM7APNUfnAcsgANl2c06FwUX-JgQjtJXzwR6-9Tkp-Kq59AeUucAXY/s200/2.jpg
Melihat kepada keadaan di atas sudah pasti ada sebab musabab kenapa pembakaran kayu Gaharu (Bakhoor @ setanggi) dilakukan di masjid-masjid dan sebagainya??

Tahukah para sahabat semua, bahawa hal ni dapat merelaxkan minda, anggota saraf dan berbagai lagi.  Ianya juga dapat meredakan ketegangan otot serta saraf dan mampu mengurangkan stress.

Bahkan Rasulullah saw. pernah bersabda :
جنبوا مساجدكم صبيانكم وخصومتكم وحدودكم وشراءكم وبيعكم جمروها يوم جمعكم واجعلوا على ابوابها مطاهركم(رواه الطبرانى(
Maksud : "Jauhkanlah masjid-masjid kamu dari anak-anak kamu, dari pertengkaran kamu, pendarahan kamu dan jual beli kamu. Ukuplah masjid-masjid itu pada hari perhimpunan kamu dan jadikanlah pada pintu-pintunya itu alat-alat bersuci."
(HR. At-Thobrani).

Bahkan beberapa sahabat berwasiat agar kain kafan mereka diasap :

أوصى أبو سعيد وابن عمر وابن عباس رضي الله عنهم ان تجمر اكفنهم بالعود

Maksud : "Abu Said, Ibnu Umar dan Ibnu Abbas ra. Berwasiat agar kain-kain kafan mereka diasap(sapu) dengan kayu Gaharu."

Hadith-hadth di atas sebenarnya menunjukkan betapa wangi-wangian adalah sesuatu yang telah menjadi tradisi dari  zaman Rasulullah S.A.W dan juga para sahabat. Hanya saja media wangi-wangian itu berubah mengikut perkembangan zaman dan teknlogi. Sehingga saat ini kita merasa pelik dengan pembakaran kayu Gaharu (setanggi). Padahal ianya merupakan pengharum ruang.

     Di satu sudut, dalam dunia pemasaran yang semakin bebas menyebabkan selera 'wangian' menjadi beralih mengikut trend terkini dan semakin update. Yang harum dan yang wangi kini seolah hanya terdapat dalam minyak wangi, bay fress dan fress room. Sedangkan pembakaran kayu Gaharu dan setanggi (bakhoor) terus diidentitikan dengan dunia perbomohan dan perdukunan. Inilah tanggapan yang salah.

     Oleh yang demikian, penggunaan bekas perasap untuk membakar kemenyan, setanggi dan kayu gaharu bagi mengeluarkan bau-bauan yang harum adalah diharuskan di dalam Islam, selagi mana ia tidak bercampur dengan unsur pemujaan yang membawa kepada syirik.

Asal kepada setiap perkara kehidupan duniawi (yang tidak berbentuk ibadah yang khusus) itu boleh dilakukan :

Inilah kaedah umum yang dipakai untuk setiap permasalahan duniawi. Lantaran itu para ulama’ dan fuqaha’ telah menyatakan satu kaedah , iaitu :

"الأصل في الأشياء الإباحة حتى يدل الدليل على التحريم"

“Asal bagi setiap sesuatu itu adalah harus sehinggalah ada dalil menunjukan pengharamannya”

Seperti situasi pembakaran Bakhoor, Setanggi, Kemenyan dan seumpamanya, sekiranya bertujuan untuk mewujudkan suasana tenang, damai dan harum. Perkara ini adalah Harus. Sekiranya pembakaran-pembakaran tadi bertujuan untuk memuja Jin dan sebagainya yang membawa ke jalan Syirik kepada Allah S.W.T maka ianya Haram.

Sekiranya ada salah dan silap mohon diperbetulkan.
Wallahu Ta’ala ‘alam.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhB3a7p6F943yumS1aW85OeZwAztBjxwU5tU_z76CS5FarpfUEdhnt20sdMHjANWwMF8aKVcXjDiYl0kaIduopfoEtu5LQ4zOfszsZISraeWghDH5KAaCtKUA7JugPvL2sQ5xg5YMe7DGE/s400/20120207_Bakhoor-Al-Shoyukh.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEje8a5_3QncgBwfcAiypfhxTls7fC7Vl2oF6oAyxe6BYDzaiwsYxdXKBylz-DCSzj3b94cpIk7YRZbdsKGC9RkuGRVQ1Zb6rTTWksP2FpgOYbWwwrzYNp0re6SAqsNx02jEB35H3cIdnO4/s400/20120207_Bakhoor-Saif.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjioXQ8HX2G3aswIwnqEszZQaL9Y4XtKICs5Enuw0aTY0PqdmKmLykuAGDRol5a6AfQkfsUJ1gnYKIO3caxcoiGZe170O_6t-kS2m2IJv7hzgKcPgzzaC_sa_jOY6QNWDnqCraBIZMALU4/s400/bakhoor-al-mumaiz-el-nabil-encens-jasmin-oud-musque.jpg
posted by faQirilallah @ 11/12/2013 12:30:00 PM   http://img2.blogblog.com/img/icon18_email.gif
0 Comments:


Komentar(10 komentar)
Ahad, 08/01/2012 14:40
Nama: Suparjo
tanya
maaf, saya mau tanya kalau menyalakan kemenyan ukup itu boleh atau tidak dan termasuk sunah tidak? terimakasih.
Sabtu, 27/08/2011 10:04
Nama: dimas cokro pamungkas
Sepakat
Sepakat dengan artikelnya.
Kamis, 05/05/2011 20:25
Nama: abdul muhlis
sedikit
mas mukti dinasti: aduuhh setiap permasalahan takan pernah selesai, ok ada sebuah pendapat dari ulama yg maksudnya seperti ini,, " jawaban yang paling tepat untuk orang bodoh adalah DIAM", maksudnya bodoh apa,?? bodoh itu orang yang sudah tau namun masih saja bertanya untuk menyalahkan sebuah pendapattt.. sampean jngn sepertiorang bodoh itu... kalo sampean ngga mau di bilang BOODOOHH!!!!!
Sabtu, 16/04/2011 16:27
Nama: ahmad
coment
udah jgan saling mnyalahkan,,tujuan ditulisnya artikel ini bukan utk saling membanggakan dri,,klo mnurut saya intinya itu menggunakan
wewangian di anjurkan Nabi SAW,mengacu ke kemenyan,kaya gaharu,atau minyak wangi adlah pilihan masing2,,karena hidung seseorang itu punya masing2,jadi seleranya juga masing2...mari kita bersatu menegakan khilafah islam.

No comments:

Post a Comment

Komentar Facebook