Akan
lenyap, satu benua.
M.Rakib
Pekanbaru Riau Indonesia. 2015
Perubahan zaman, adalah
takdir,
Tiada seorangpun dapat,
mungkir
Manusialah yang harus berfikir
Perubahan hukum, terus
bergulir
Santet
itu adalah sihir,
Kumpul
kebo, itu zina.
Penyakit
batin, yang terus hadir,
Sejak
zaman, dahulu kala.
Zina dan sihir, jika merata,
Akan
lenyap, satu benua.
Hilang ditelan, dasar samudera,
Hanya tinggal, dalam sejarah.
Ada empat, benua hilang,
Peradabannya, dahulu gemilang.
Karena, melanggar yang dilarang,
Murka Tuhan, tiada terbilang.
Kumpul kebo, terang-terangan,
Sihirpun,
jadi pegangan,
Bersahabat, jin juga Setan.
Tandanya kehancuran, sudah
di depan.
ILLAT yang membedakan hukum arak
berbanding produk makanan yang halal sedangkan masing-masing mengandungi bahan alkohol yang sama
contohnya etanol.
Oleh yang demikian, artikel ini cuba
membincangkan konsep alkohol yang
terkandung dalam produk kepenggunaan terutamanya
makanan dan sejauh mana kaitannya dengan alkohol dalam arak. Kadar penentuan piawaian alkohol
yang dibenarkan dalam makanan
terutamanya bagi tujuan penetapan hukum sama
ada ianya halal dimakan atau tidak
juga akan dibahaskan dakam penulisan
ini.
‘Illah boleh disimpulkan sebagai suatu ciri zahir
yang konsisten yang wujud pada sesuatu
bahan yang mana ia akan menentukan bentuk hukum terhadap bahan tersebut. Al-Zuhayli
, Wahbah, Usul al-Fiqh al-Islami,
(Damshiq: Dar al-Fikr, 1986) juz. 1, h. 646-649.279
Penentuan Piawaian Alkohol Dalam Makanan Yang Dibenarkan
Dari Perspektif Islam KONSEP
ARAK (AL-KHAMR) MENURUT FIQH Jika tinjau dari sudut penggunaan bahasa Arab,
arak atau khamr boleh diertikan dengan
pelbagai maksud antaranya seperti penutupan (taghtiyah), percampuran
(mukhalatah), perubahan (taghayyur), cukup masa (idrak wa bulugh al-awan) dan
meninggalkan (tark).Namun demikian, maksud yang paling serasi dengan khamr ialah
penutupan dan percampuran seperti yang
ditegaskan oleh Ibn al-‘Arabi memandangkan sifat khamrmampu menutup fungsi akal
dan mencampur-adukkan pemikiran manusia sehingga menghilangkan kewarasannya.
Dalam Kamus Dewan Bahasa dan
Pustaka, arak atau khamr didefinisikan sebagai
minuman yang mengandungi alkohol
atau minuman keras.
Dari sudut istilahnya, jumhur ulama
telah mendefinisikan arak sebagai apa jua bahan yang mampu memabukkan dan
menghilangkan kewarasan akal. Pandangan ini adalah berdasarkan hadis yang telah
diriwayatkan oleh Ibn ‘Umar daripada Rasulullah
SAW yang bersabda:
“Setiap bahan yang memabukkan itu adalah arak
dan setiap bahan yang memabukkan itu
adalah
haram, dan sesiapa yang meminum arak
di dunia
lalu dia meninggal dunia dalam
keadaan dia
menagihnya (dan) tidak (sempat)
bertaubat nescaya
(sebagai balasan) dia tidak akan
dapat meminumnya
di akhirat kelak”.
No comments:
Post a Comment