Monday, February 8, 2016

MAGISTER ALAM GAIB ILMU ASAM GARAM…..RAJA ILMU orang jatuh hati

CATATAN M.RAKIB
MAGISTER ALAM GAIB

ILMU ASAM GARAM…..RAJA ILMU  orang jatuh hati

Maksud penulis hanya ingin tahu nilai sastra yang indah dalam satra Melayu. Apakah memang ada nilai magisnya he he..Jangan dicobakan, tidak akan menjadi apa-apa, hanya untuk hiburan semata, karena anak beberapa pereman kampung iseng-iseng bertanyua. Kata penulis kalau dianggap serius malah menjadi Syirikkkkk..

Bismillah………………………………………..

Hai Awang seri ganu seri
Seri memila kemuka aku
Garam dilaut asam didarat
Akulah yang memakai ilmu asam garam
Pecah lebur pecah bibir hati……………………kepada aku
Akulah (Dengan suara mendayu rayu) yand memakai ilmu asam garam
Engkau umat Muhammad memandang kepada aku seperti bulan penuh purnama 14 hari muka aku
Engkau umat Muhammad memandang kepada aku
Kalau tidak kasih saying gila mabuk cinta rasa kepada aku
Gajah putih seberang laut lagi tunduk sujud dibawah tapak kaki kiri aku
Derhaka engkau kepada Allah
Sidi guru sidilah aku
Sidi berkat kata


Laila haillallah.

No comments:

Post a Comment

Komentar Facebook