APAKAH GENERASI MENDATANG AKAN TETAP
PEMALAS?
LIHAT KURIKULUM PENDIDIKAN DASARNYA…
Drs.M.Rakib Ciptakarya Pekanbaru Riau.
2014
Kurikulum dasar, tanpa keterampilan
Cinta kerja, tidak
terwariskan.
Muncul berbagai bentuk, kemalasan
Generasi manja, penghancur
masa depan.
Penulis adalah widyaiswara pendidikan
di LPMP Riau Indonesia. Setelah menjadi penatar guru-guru belasan tahun, ada
bayangan tentang sikap malas yang terditeksi.
Dulu orang Belanda menyatakan” Malas: orang Indonesia merupakan
masyarakat yang relatif malas. Orang Indonesia tidak suka mengeluarkan seluruh
kemampuannya dalam bekerja.
Hal ini dapat terlihat dari daya saing dan
produktivitas bangsa Indonesia yang semakin rendah baik di pemerintahan, industri, ekonomi,
maupun sosial budaya.Tidak disiplin: apapun yang sudah dijadwalkan tidak sesuai
dengan waktu yang telah ditetapkan, tidak disiplin atau belum punya kesadaran
diri menjaga kebersihan diri dan lingkungan, serta terlambat adalah hal yang
biasa dan “peraturan ada untuk dilanggar”.
Korup: korupsi telah mengakar dan sudah sangat sulit untuk dihilangkan
mulai dari institusi yang rendah sampai yang paling tinggi. Hal ini tercermin
dari image
Indonesia sebagai salah satu negara dengan tingkat korupsi yang tinggi di dunia.
Emosional: cenderung cepat sekali tersulut
emosinya, sering salah paham dan kurang mengerti suatu permasalahan tapi mudah
marah dan main
hakim sendiri. Hal inilah yang memicu munculnya konflik-konflik di daerah
disebabkan adanya karakter tempramental.
Individualis: dalam kehidupan bermasyarakat,
khususnya yang hidup di perkotaan bersifat individualis. Hal ini dapat dilihat
dari kesenjangan antara yang kaya dan miskin. Individualis juga dapat tercermin
dari sikap masa bodoh, kurang peduli terhadap sesama, dan lingkungan hidup.
Suka meniru: Indonesia terkenal sebagai pembajak
dan selalu meniru persis, atau serupa dengan aslinya, tidak kreatif untuk
membuat sesuatu yang baru, lebih senang untuk meniru dari negara-negara lain
dari pada berkreasi untuk menemukan hal-hal baru.
Rendah diri: orang Indonesia sebenarnya mempunyai
potensi yang besar terhadap ilmu pengetahuan, tetapi terkadang tidak percaya
diri untuk mengungkapkan. Terkadang atau malah seringkali takut untuk
mengungkapkan pendapatnya..
Mitos Melayu Pemalas Antara
Melayu Sumatra dan Melayu Malaysia
Kata orang Melayu
Malysia “Sekurang-kurangnya sekali dalam hidup, seseorang anak Melayu akan mendengar frasa itu. Tetapi biasanya dia mendengar lebih
daripada sekali. Selalunya berpuluh atau beratus kali!”
Frasa yang menyakitkan itu memang cukup tersohor. Ia telah
sampai ke segenap penjuru alam. Tidak sedikit orang asing yang mengenali Melayu
melalui tulisan atau cakap orang mempercayai bahawa pemalas itu adalah sifat
semulajadi manusia Melayu. Jangan hairan kalau ada di kalangan mereka yang
mendefinasikan Melayu sebagai ‘sebangsa manusia pemalas yang mendiami suatu
kawasan di tenggara Asia.’
Yang menariknya, mitos Melayu malas ini lebih tertumpu pada
orang-orang Melayu di Malaysia saja. Bangsa Melayu di tempat lain bagaikan
terkecuali. Malah orang Melayu Deli dan Kampar, misalnya sentiasa dilihat lebih
rajin daripada kita di sini. Bagi sesetengah orang Melayu rumpun Jawa pula,
kita orang Melayu Malaysia, bukanlah jenis sahabat yang sesuai dijadikan teman
dan bukanlah kawan yang baik untuk diajak mencari makan. Kita, bagi mereka, tidak
cukup rajin.
Pendeknya, secara langsung atau tidak, kita telah diterima sebagai bangsa yang pemalas, hatta oleh rakan-rakan yang serumpun dengan kita sendiri.
Kenapa?
Sering terjadi apabila frasa itu timbul, kita – hampir semua
Melayu – akan menghalakan tudingan kepada Munsyi Abdullah, jurutulis dan khadam
nombor satu Stamford Raffles. Kebanyakan kita percaya bahawa tulisan-tulisan
Munsyi Abdullah telah menjadi racun yang telah merosakkan fikiran dan pandangan
semua orang terhadap keperibadian Melayu. Dia, Munsyi Abdullah, oleh sesetengah
kita, telah diangkat sebagai musuh besar setiap Melayu.
Selain daripada menuduh Abdullah menulis begitu kerana
disuruh oleh Raffles, yang mahu melaksanakan agenda kolonialnya dengan
bertujuan meranapkan kehormatan masyarakat pribumi, kita jarang bertanya apakah
yang ditulis oleh Munsyi itu seratus peratus salah?
Memang benar, Munsyi Abdullah adalah khadam belaan penjajah.
Mungkin benar keinginan yang luar biasa untuk menyekutukan dirinya dengan tuan
besar dan atas angin telah menyebabkan dia berasa dirinya terlalu istimewa, dan
terpisah terus daripada cara hidup Melayu, yang dilihatnya penuh dengan
kelekaan dan kealpaan.
Tetapi bolehkah dia mereka-rekakan kenyataan-kenyataan
tentang sikap orang Melayu tanpa asas dan bukti yang kukuh? Setakat sekarang
ini, apakah segala yang ditulis oleh Munsyi itu karut belaka?
Jawablah, dengan akal yang waras dan dengan hati yang ikhlas.
Jawablah, dengan akal yang waras dan dengan hati yang ikhlas.
Dalam membincangkan isu ini, perkara paling pokok yang harus
kita semua fikirkan ialah bagaimanakah kepercayaan bahawa Melayu itu pemalas
boleh timbul? Di mana puncanya?
Tulisan Munsyi Abdullah atau lain-lain orientalis barat hanyalah sebahagian daripada sebab. Memanglah budaya penjajahan pada bila-bila masa pun akan disulami dengan cerita buruk tentang anak pribumi. Penjajah, dalam usaha menegakkan kedaulatan mereka, akan bersusah payah mencipta kehebatan sendiri dan memperlekehkan kumpulan yang dijajah. Red Indian dikatakan bangsa yang liar dan jahat oleh tukang-tukang cerita Amerika. Aborigines di Australia dituduh pemalas dan hidup bersandarkan takdir oleh anak cucu lanun yang menjadi penjajah benua Australia; malah orang-orang Scotland dan Ireland, yang serumpun dengan Inggeris itu pun, sampai sekarang masih sering dijadikan bahan jenaka di London.
Tulisan Munsyi Abdullah atau lain-lain orientalis barat hanyalah sebahagian daripada sebab. Memanglah budaya penjajahan pada bila-bila masa pun akan disulami dengan cerita buruk tentang anak pribumi. Penjajah, dalam usaha menegakkan kedaulatan mereka, akan bersusah payah mencipta kehebatan sendiri dan memperlekehkan kumpulan yang dijajah. Red Indian dikatakan bangsa yang liar dan jahat oleh tukang-tukang cerita Amerika. Aborigines di Australia dituduh pemalas dan hidup bersandarkan takdir oleh anak cucu lanun yang menjadi penjajah benua Australia; malah orang-orang Scotland dan Ireland, yang serumpun dengan Inggeris itu pun, sampai sekarang masih sering dijadikan bahan jenaka di London.
Tetapi semua tohmah yang bersifat memburuk-burukkan anak
pribumi itu biasanya boleh berdiri tegak sehingga menjadi semacam kepercayaan
disebabkan oleh ‘sokongan’ yang diberi oleh anak-anak pribumi tersebut sendiri.
Dengan perkataan lain, sikap, cara dan tindakan mereka selalunya mendorong
orang beranggapan apa yang dicanangkan itu adalah betul dan benar.
Dalam hal ini, orang Melayu di Malaysia tidak terkecuali.
Kalau orang lain mempunyai sepuluh sebab untuk mengatakan kita ini malas, kita
sendiri menyediakan seribu sebab untuk membenarkan kenyataan mereka.
Sebab-sebab itu bukanlah berpunca daripada kemalasan kita, tetapi lebih
didorong oleh kealpaan kita. Kealpaanlah yang meletakkan Melayu dalam jaket
yang dipakainya. Kealpaanlah yang menjadikan Melayu lemah. Kealpaan jugalah
yang menyebabkan daya saing Melayu seringkali dipersoalkan.
Mahathir, sejak sebelum kelahiran ‘Dilema Melayu’nya
beranggapan kelemahan Melayu lebih berpunca daripada faktor-faktor keturunan
dan alam sekitar. Profesor Diraja Ungku Aziz pula menyanggah pandangan itu
dengan berkata, Melayu sebenarnya mewarisi sifat rendah din sejak turun
temurun.
Sama seperti orang lain, saya tidak tahu pendapat mana yang
patut dipakai. Kedua-duanya kelihatan betul, tetapi kedua-duanya juga kelihatan
tidak betul.
Hendak dikatakan Melayu lemah kerana pengaruh keturunan,
terbukti mereka yang berketurunan Melayu telah pernah berjaya pada masa-masa
dahulu. Mereka telah berupaya membina tamadun, telah mampu menjadi
pelayar-pelayar agung dan telah terbukti menjadi kuasa yang disegani.
Sekarang ini pun banyak yang berketurunan Melayu mencipta
kejayaan, baik di sini mahupun di tempat lain. Di Afrika Selatan, Melayu adalah
kelompok manusia kaya yang berpengaruh besar di bidang ekonomi. Di Filipina,
Melayu adalah pejuang-pejuang yang berani dan disegani. Di sana sini, anak-anak
Melayu yang membawa diri mampu bersaing dan bangkit menjadi orang yang berjaya.
Di England, ada anak Melayu telah naik martabatnya sehingga menjadi Datuk
Bandar.
Di Hollywood, seorang lagi anak Melayu bergerak naik di
celah nama ribuan manusia lain untuk berdiri sebagai karyawan yang dihormati
dalam teknologi animasi komputer. Malah studio di mana berlangsungnya
penggambaran bagi siri filem-filem James Bond yang terkenal itu pun dikatakan
milik anak Melayu!
Persekitaran, di mana-mana dan pada bila-bila masa pun,
memanglah merupakan faktor besar yang mempengaruhi kehidupan. Hukum ini tidak
sahaja terbatas kepada manusia, tetapi juga mencakupi segala makhluk lain. Anak
benih pokok yang sedang membesar sekalipun akan condong mengikut arah datangnya
cahaya.
Dalam ‘Dilema Melayu’, Mahathir mengulas bagaimana
persekitaran yang melingkungi kehidupan mereka menyebabkan orang Melayu kurang
berminat untuk bersaing. Beliau beranggapan tanah semenanjung yang subur telah
menyediakan segala-galanya untuk orang Melayu hidup selesa.
“Pendeknya alam keliling menjamin keperluan makanan yang
mencukupi untuk menampung seluruh penduduk sepanjang tahun. Kelaparan dan
kebuluran yang sentiasa mengancam negeri-negeri lain, seperti Negeri China,
tidak terdapat di Tanah Melayu. Dalam keadaan begini maka semua orang dapat
terus hidup. Malahan mereka yang paling lemah dan paling malas juga boleh hidup
dengan selesa dan dapat berkahwin dan beranak pinak. Dalam keadaan yang begini
tidak dapat hendak dikatakan bahawa cuma mereka yang paling kuat dapat terus
hidup. Oleh kerana terdapat banyaknya bahan makanan maka orang yang lemah juga
akan dapat terus hidup.” (DILEMA MELAYU, ms.25).
Ada benarnya pendapat itu. Tetapi ianya menjadi kurang benar
apabila mengambil kira bagaimana keadaan serba kurang di negara-negara seperti
Bangladesh, Nepal dan Bhutan juga gagal melahirkan bangsa yang kuat berdaya
saing. Kebanyakan tanah di benua Afrika boleh dikatakan gersang dan tidak
subur. Ia menuntut setiap orang yang mahu hidup di atas buminya mempunyai
ketahanan yang luar biasa. Penduduk-penduduk pribumi Afrika biasanya mempunyai
ketahanan itu. Persekitaran mereka hanya membuka pintu pada yang kuat sahaja
untuk hidup selesa.
Tetapi kenapa mereka gagal berkembang sebagai bangsa yang
besar, hebat dan kuat ? Kenapa anak cucu mereka yang terlontar ke Amerika, atau
ke segala penjuru dunia yang lain, gagal mengangkat ketahanan itu untuk
dijadikan aset yang boleh menjanjikan kegemilangan pada bangsa mereka? Kenapa?
Memanglah benar orang-orang Melayu, pada peringkat awal
penempatannya di Semenanjung ini, lebih tertumpu ke kawasan-kawasan dataran
yang subur. Mereka menghuni kawasan pesisir sungai dan pantai yang menjanjikan
mereka kesuburan dan kemakmuran. Mereka tidak begitu berminat untuk meneroka
bukit bukau dan hutan belantara bagi menambah sumber kesuburan dan kemakmuran
tersebut. Hasil daripada keadaan itu timbul suatu tanggapan bahawa orang Melayu
lebih suka pada kehidupan yang mudah. Mereka telah terasuh untuk menjadi
begitu. Mereka telah dimanjakan oleh alam sekeliling. Mereka lebih senang
menerima apa yang ada daripada berusaha mencari sesuatu yang baru.
Namun siapakah yang berani bertaruh untuk berkata bahawa
peneroka bukit bukau itu mempunyai keupayaan bersaing yang lebih hebat daripada
pemastautin di kawasan kawasan dataran yang subur? Tertumpu pada kawasan
pesisir sungai yang subur untuk membina penempatan bukanlah terbatas pada orang
Melayu sahaja. Ia merupakan amalan lazim zaman berzaman. Hampir semua tamadun
besar terbina di kawasan seperti itu. Nil, Yang Tze dan Ganges tidak akan
menjadi terkenal kalau bukan kerana disokong oleh kebangkitan tamadun-tamadun
di pinggirnya.
Mencari kesenangan secara mudah bukanlah setakat sifat
semulajadi orang Melayu. Ianya fitrah semua bangsa. Semua manusia. Sebab itu
bukan pelik jika manusia pada zaman dahulu berebut untuk tinggal di kawasan
pinggir sungai yang tidak sahaja menyediakan tanah yang subur, tetapi juga
pelbagai kemudahan lain, termasuk mendapatkan bekalan air dan untuk dijadikan
laluan pengangkutan. Orang-orang Cina yang baru datang ke Tanah Melayu pada era
awal penghijrahan mereka dahulu pun memilih kawasan pinggir sungai untuk
bermastautin.
Jika mendiami kawasan-kawasan yang subur itu menyebabkan
orang Melayu terasuh untuk menjadi tidak rajin berusaha, maka soalan yang patut
ditanya ialah kenapa orang-orang China di pinggir Yang Tze, dan kemudiannya di
pinggir Sungai Kelang dan Sungai Gombak tidak pula menjadi malas? Kenapa
bangsa-bangsa lain yang turut berkembang biak di kawasan yang serupa tidak
menjadi selemah bangsa Melayu? Dan pada masa yang sama patut pula ditanya,
mengapa ‘raja-raja bukit’ seperti orang-orang Karen di Burma tidak menjadi
bangsa yang hebat sedangkan mereka adalah jenis orang yang sanggup bekerja
keras meneroka rimba jerun yang tidak berani dijengah oleh manusia lain?
Banyak orang yang bersependapat dengan Mahathir, yang lewat
‘Dilema Melayu’nya berkata, iklim panas dan lembap di negara ini juga tidak
begitu menggalakkan (orang Melayu) untuk melakukan kerja-kerja yang berat. Ia
juga tidak merangsang pemikiran mereka untuk menjadi lebih aktif.
Sewaktu menulis fasa-frasa itu Mahathir barangkali terlupa
untuk bertanya, kenapa dalam cuaca yang panas dan lembap,orang lain, yang bukan
Melayu boleh melakukan kerja-kerja berat dan boleh berfikir secara aktif?
Kenapa kesan buruk cuaca itu hanya mempengaruhi orang Melayu bukannya
bangsa-bangsa lain? Bagaimana pula halnya dengan orang-orang Mesir Purba yang
hidup dalam keadaan serba kontang dan serba kurang, namun mampu membina tamadun
besar? Tidakkah cuaca yang panas juga sepatutnya menyebabkan orang-orang Arab
tidak mampu berbuat apa-apa selain daripada duduk berbual di bawah pohon-pohon
kurma?
Keturunan mungkin mempunyai pengaruhnya. Namun ada banyak
contoh untuk dijadikan bukti bahawa ia bukan penyebab mutlak ke arah menentukan
maju mundurnya sesuatu bangsa. Janji Allah bahawa Dia tidak akan mengubah nasib
sesuatu bangsa melainkan bangsa itu sendiri mengubahnya adalah suatu isyarat
yang amat jelas bahawa setiap manusia ini dijadikan dengan kemampuan yang sama.
Biar dari perdu mana pun seseorang itu lahir, dia berupaya naik ke puncak jika
usahanya ke arah itu dilakukan secara sungguh-sungguh. Teori genetik tidak
selamanya benar terutama dalam soal menentukan masa depan seseorang manusia
atau sesuatu rumpun bangsa. Tuhan akan menjadi sangat tidak adil kalau
menentukan karma manusia dengan bakanya. Sesungguhnya tidak adil itu bukanlah
sifat Tuhan.
Bangsa-bangsa yang besar dan kuat suatu masa dahulu banyak
yang lenyap dan ranap walaupun daripada segi teori mereka memiliki baka yang
hebat. Ke mana perginya wira-wira Monggol? Ke mana hilangnya anak cucu Socrates
atau Aristotle? Jika hendak dikatakan mereka pupus kerana faktor putaran masa,
kenapa anak cucu Shih-Huang Ti masih ada? Kenapa anak cucu pelopor Tamadun
China masih sehebat dahulu?
Pendapat tentang sifat semulajadi Melayu yang dibelenggu
rasa rendah diri juga mempunyai banyak ruang untuk dipertikaikan. Yang paling
penting untuk ditanya ialah, kenapa sifat itu harus ada dan adakah ianya cuma
hakmilik istimewa bangsa Melayu?
Kalau dikatakan sifat rendah diri itu lahir secara
semulajadi, apakah buktinya? Atas alasan apakah Tuhan memilih orang Melayu
untuk diabadikan dengan sifat-sifat itu?
Ada orang berpendapat sifat rendah diri ini datang ke
sanubari orang Melayu selepas mereka menganut Islam. Nenek moyang orang Melayu
dahulu menganggap diri mereka orang yang jahil dalam ilmu-ilmu akhirat. Oleh
itu, setiap kali berhadapan dengan pendakwah-pendakwah Islam yang berilmu
tinggi, terutama yang datang daripada Asia Barat, mereka akan dibelenggu oleh
rasa ‘kecil’ dan rasa untuk ‘merendah’. Lama-kelamaan perasaan itu berkembang
biak lalu terbina menjadi suatu tabiat.
Soalnya, kalaupun betul, kenapa perkara begitu hanya terjadi
pada orang Melayu? Kenapa orang Putih yang baru memeluk Islam tidak berasa
rendah diri? Kenapa orang India, orang China, orang Parsi dan segala macam
orang lain tidak mempunyai perasaan yang sama sedangkan hakikatnya tatkala mula
memeluk Islam mereka sudah pasti berada dalam situasi yang sama dengan orang
Melayu – berasa kecil dan jahil?
Satu lagi andaian popular ialah perasaan rendah diri orang
Melayu ini berpunca daripada salah tanggapan terhadap ajaran Islam. Ketaatan
kepada Islam menyebabkan Melayu mentafsirkan nilai toleransi yang dituntut oleh
Islam dengan perspektif yang sempit. Mereka juga menerima hukum qada dan qadar
dengan cara berfikir yang jumud. Konsep keredhaan mereka ada kalanya melebihi
tahap yang dituntut sehingga menyebabkan mereka bersikap ‘tidak apa’ dalam
segala perkara. Himpunan daripada semua inilah akhirnya menyebabkan orang
Melayu berasa mereka tidak perlu bersaing dan bersikap pasrah kepada kehidupan.
Tetapi sekali lagi persoalannya ialah kenapa anggapan begitu
cuma timbul di jiwa orang Melayu? Kenapa bangsa lain yang menganut Islam tidak
mempunyai tanggapan dan pemikiran yang sama? Mengapa orang China Islam dan
orang India Muslim tidak dibelenggu oleh kejumudan tersebut sedangkan mereka
juga tidak kurang taatnya berbanding dengan kita?
Saya sengaja timbulkan soalan-soalan ini kerana saya tahu
tiada sesiapa yang akan dapat menjawabnya.
Melayu secara umumnya berada dalam satu posisi yang cukup
unik, dan cukup kronik, sehingga tiada mana-mana pengkaji dapat memberikan
jawapan mutlak terhadap masalah yang membelenggu kehidupan mereka, khususnya
dalam aspek yang membabitkan sikap dan tabiat. Apa juga andaian tentang mereka
sampai bila-bila pun akan tinggal sebagai hepotitis yang tidak akan bertukar
menjadi teori.
Keunikan peribadi Melayu ini berkemungkinan besar
dipengaruhi oleh banyak faktor. Kedudukan bumi Melayu yang terdedah pada segala
macam elemen budaya, latar belakang bangsa yang berkembang daripada penganut
animisme kepada penganut Islam yang taat, semuanya sama-sama memainkan peranan
untuk menjadikan Melayu satu bangsa yang agak berkecamuk akal fikirannya.
Perhatikanlah mana-mana juga Melayu, di dalam dirinya pasti terpancar seribu
wajah. Pada tubuhnya tersembunyi unsur Arab, unsur Mamak, unsur orang Putih dan
seribu satu unsur lain yang bercampur aduk.
Keperibadian yang berbagai-bagai inilah menyebabkan Melayu
menjadi begitu sukar difahami. Dan ketidakfahaman itu menjadi punca terhadap
timbulnya pelbagai salah tanggapan terhadap mereka.
‘Melayu pemalas’ adalah rentetan daripada salah tanggapan
itu. Orang-orang asing yang gagal memahami susur galur Melayu dengan mudah akan
berasa hairan kenapa Melayu boleh menjadi warga kelas dua di bumi yang subur
ini. Mereka lalu beranggapan ianya berlaku kerana Melayu tidak rajin.
Silap orang Melayu ialah mereka tidak pernah berusaha
memberi kefahaman tentang asal usul mereka kepada orang lain. Sebaliknya,
mereka dengan penuh kealpaan hanya menerima bulat-bulat teori yang orang lain
sogokkan kepada mereka. Paling Iebih, sekiranya pendapat itu kurang memihak
pada mereka, sebahagian daripada orang Melayu mungkin akan marah-marah.
Semua ini tidak akan berlaku kalau orang Melayu mempunyai
hubungkait yang kuat dengan akar umbi bangsanya. Mereka tidak akan berasa susah
untuk meyakinkan orang lain bahawa Melayu sebenarnya bangsa yang hebat jika
mereka rajin mencungkil, mengenang dan menghargai sejarah kehebatan datuk nenek
mereka. Tidak susah untuk membuka mata orang asing bagi mengakui bahawa lebih
seribu tahun dahulu tamadun-tamadun Melayu telah berkembang biak, telah menjadi
gah dan tersohor di nusantara. Dan bangsa yang pemalas sudah tentu tidak akan
mampu membina tamadun-tamadun seumpama itu.
Tamadun Greek sudah lama punah. Ranap sama sekali. Greece
sekarang hanya tinggal tersepit sebagai sebuah negara kecil di pinggir
Mediterranean dan Laut Ageans. Tetapi cubalah anda berkunjung ke Athens. Anda
pasti akan dapat mendengar orang-orangnya bercerita seolah-olah Julius Caesar
dan Pompei baru meninggal dunia pagi semalam.
Cubalah berkunjung ke China dan dengar sendiri bagaimana
anak-anak negerinya bercerita tentang Tembok Besar, tentang Shih-Huang Ti atau
tentang Confusius. Bunyinya seolah-olah mereka pernah hidup di era itu. Mereka
jelas berbangga dengan apa yang mereka pernah ada.
Kita?
Sementara majoriti orang Melayu tidak pernah tahu di mana
letaknya Lembah Bujang, sebahagian besar yang lain pula berkunjung ke Melaka
untuk melihat simbol kekuatan Portugis iaitu A Famosa, bukannya untuk menjengah
simbol ketuanan Melayu seperti Perigi Hang Tuah atau Makam Hang Jebat. Untuk
melihat tingginya seni pertukangan Melayu di Istana Seri Menanti yang tidak
berpaku itu pun kita terasa berat hati.
Tidak banyak di kalangan kita yang boleh bercerita tentang
kegemilangan silam anak bangsanya. Apabila bercerita pada anak cucu, kita lebih
seronok mengulangi kisah ‘Cinderella’ atau ‘Snow White’. Kita biasakan
anak-anak kita dengan nama Robin Hood dan Kapten Cook bukannya dengan nama Hang
Nadim atau Tun Teja. Kita seolah-olah tidak pernah berbangga dengan apa yang
kita ada.
Orang lain sanggup menghabiskan berjuta ringgit untuk mencari sesuatu yang boleh menghidupkan kembali kegemilangan bangsanya. Dalam kes tertentu, mereka malah sanggup mengubah fakta yang ada dan mencipta fakta-fakta baru yang palsu. Mereka melakukannya kerana sayangkan bangsa.
Orang lain sanggup menghabiskan berjuta ringgit untuk mencari sesuatu yang boleh menghidupkan kembali kegemilangan bangsanya. Dalam kes tertentu, mereka malah sanggup mengubah fakta yang ada dan mencipta fakta-fakta baru yang palsu. Mereka melakukannya kerana sayangkan bangsa.
Kita tidak begitu. Kita boleh menghabiskan cukup banyak wang
untuk membiayai rombongan ke luar negara, tetapi kita akan ‘berkira’ untuk
membina sesuatu yang boleh menghubungkan generasi sekarang dengan masa
silamnya.
Pahit atau tidak, kita perlu mengaku bahawa apa yang
dilakukan setakat ini belum cukup untuk menggambarkan terima kasih kita pada
generasi terdahulu. Apa yang ada itu belum memadai untuk menghidupkan jiwa
Melayu sebagaimana hidupnya jiwa orang Amerika setiap kali melihat ‘Statue of
Liberty’.
Usahlah melihat terlalu jauh ke belakang. Lihat sahajalah
bagaimana kita menghargai Tuk Gajah, Mat Kilau, Tuk Janggut atau
pejuang-pejuang selepas mereka. Malah setakat manakah sumbangan kita kepada
pejuang-pejuang kemerdekaan selain daripada Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman?
Hendak membukukan sejarah perjuangan mereka pun tidak banyak pihak yang
sanggup.
Berdasarkan apa yang ada tergambar jelas yang kita bagaikan tidak
menghargai kebolehan orang-orang yang dahulu daripada kita. Kita tak pernah
ambil kisah. Kita tak pernah peduli. Kita alpa dalam menghargai sumbangan
mereka.
Dan apabila kita alpa menghargai bangsa sendiri,
bagaimanakah kita boleh mengharapkan orang lain menghargai kita?
No comments:
Post a Comment