ADA 5 HIKMAH PAK RAKIB PAKAI PECI
HAJI
(Drs.Haji Muhammad Rakib,
S.H.,M.Ag..Pekanbaru)
Pemakaian Penutup kepala(kopiah)
JAWABAN Untuk Drs.
Aswir Astaman M.Pd., dari LPMP Riau. Januari 2014 , bahwa ada 5 hikmah Pak Rakib memamakai peci haji:
1. Supaya
saya tidak mau lagi menggoda wanita yang bukan isteri saya.
2. Supaya saya jangan lagi menolak, jika diminta menjadi
imam shalat berjamaah.
3. Supaya saya tidak enggan memberi sedekah jika, ada
yang meminta-minta.
4. Supaya saya timbul rasa malu saya, jika buang air atau
sampah, di sembarang tempat.
5. Supaya
saya tidak berani pergi ke diskotik dan pantim
pijat.
Disarankan kepada Mr. Aswir M.Pd, agar
sepulang Umroh, memakai peci putih selama 40 tyahun Pemakaian Penutup
kepala(kopiah). Selain dari 5 hikmah tersebut, memakai peci putih, menambah muru’ah atau wibawa..
.Di sini hamba yang lemah lagi fakir
ini akhirnya dapat menyiapkan terjemahan dari bahasa urdu tentang penekanan
pemakaian penutup kepala. Kepada semua Rakan-rakan seagamaku,baik semasa
kecil,remaja dan dewasa ini,seta muslimin,muslimat sekalian dan orang yang
mengucap kalimah syahadah,bangkitlah dengan hati ikhlas dan terbuka..dan
buatlah usaha pada agama kesayangan ini yang sedang menuju kehancuran ini,yakni
pengorbanan,diri,harta,masa untuk agama Allah S.W.T dan supaya ummah Nabi S.A.W
dapat direalisasikan dan diwujudkan.Berjalan pada jalan yang benar dan iman
akan mengikutinya.Ia mungkin menjadi ummah dan mengamalkan
zikir,tasbihat,taklim,berjuang di jalan Allah,membuat membantu(khidmat) pada
rakan seagama,bertimbang-rasa,menghormati dan memuliakan yang lain.Dan apabila
pengorbanan dibuat,maka sifat-sifat kebatilan,keburukan dan penyakit hati akan
dibuang sedikit demi sedikit dengan usaha ini.
Apabila usaha ini diambil,walaupun
dijalankan di satu kawasan sahaja di atas muka bumi ini,ia akan tersebar ke
seluruh alam.Disini hamba berharap semoga para muslim yang membaca alih bahasa
dari kitab ini dapat memeberi penekanan tentang pentingya pemakaian penutup
kepala. walaubagaimanapun,disebabkan perkara yang ingin hamba sampaikan ini
penting,hamba menulis..sesiapa yang faham dan bertindak padanya,Allah S.W.T
akan membuatkan dirinya bersinar,atau..dia seolah-olah memotong kakinya
sendiri..
Penekanan tentang pemakaian penutup
kepala oleh di dalam linkungan Sunnah Nabi S.A.W dan yang dipraktikkan oleh
Sahabat (R.Anhum) dan Tabieen.
1.“hazrat Ibnu Umar R.Anhu
meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W menggunakan penutup kepala berwarna putih.”
(tabrani)
(Allama suyooti rah. telah menulis
di dlm kitab Jamius Sagheer yang mana sanad Hadith ini ialah hassan.komentator
kitab jamiu`s sagheer,Azzezi telah memahami penulisan Allama suyooti ramatullah
alaih.)
(As-Sirajuul Muneer,jilid ke-4
mukasurat 112)
2. “telah dilaporkan bahawa dari
Ibnu Umar R.Anhu bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna
putih.”(mujamul kabeer dari tabrani)
(terdapat kemusykilan kepada salah
seorang perawi,Abdullah Ibnu Khirash,pada hadith ini.Ibnu Hibban telah menulis
bahawa dia dipercayai tetapi mungkin ada juga belaku sedikit kesilapan.Muzakarah
pada Muhaddith ialah bahawa beliau perawi hadith yang lemah manakala para
perawi lain adalah boleh dipercayai.
(Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 mukasurat 124)
3.”telah dilaporkan bahawa dari Ibnu
Umar bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih.”
(ini ialah hadith lemah –tazkiratul maudu`aat-mukasurat 155)
(ini ialah hadith lemah –tazkiratul maudu`aat-mukasurat 155)
(Tabrani telah melaporkan bahawa di
dalam mujamal aw`sat daripada gurunya Muhammed Ibnu Haneefa
Waasiti.Walaubagaimanapun ia didapati lemah)
(Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 mukasurat
124)
4.Abu Sheikh melaporkan dari Ibnu
Abbas R.Anhu bahawa Nabi S.A.W mempunyai 3 penutup kepala sepanjang
kehidupannya.
(Bajhul Majhood,jilid ke-6,mukasurat 52)
5”.di
dalam “mukhtasar”,kehidupan Nabi S.A.W,terdapat 3 jenis penutup kepala yang didapati,petama
ialah seperti rupa kopiah yang mana di dalamnya mempunyai garisan padanya.yang
kedua ialah yang diperbuat daripada kain hibarah dan yang ketiga ialah penutup
kepala yang menutupi telinga,yang mana selalunya Baginda memakainya di dalam
safar (perjalanan dan semasa namaaz.”
6.”Hazrat Aisyah R.Anhu meriwayatkan
bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih yang mana berbentuk
rata dan menutupi dan mengikuti bentuk kepalanya.”
(Ibnu Assakir melaporkan ini,walaubagaimanapun,sanad (rantaian perawi Hadith) ialah lemah)
(Ibnu Assakir melaporkan ini,walaubagaimanapun,sanad (rantaian perawi Hadith) ialah lemah)
(Faizuul-Kadeer,jilid ke-5,mukasurat 246)
7.”Nabi S.A.W telah berkata bahawa
muhrim (orang di dalam ihram),janganlah memakai kurta,seluar,serban dan
“burnus”(sejenis bentuk penutup kepala)(Baginda tidak akan memakai pakaian jenis
ini pada masa itu).”
(Bukhari Shareef jilid 1,mukasurat
209,dan jilid ke-2 mukasurat 864)
*adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi S.A.W.*
*adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi S.A.W.*
8.Riwayat oleh Ibnu Abbas telah
diterangkan (rujuk no.29) yang mana subjek berkaitan,iaitu bahawa Nabi S.A.W
akan memakai penutup kepala di dalam serbannya.
Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala “
Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala “
(Ibnu Assakir,meriwayatkan hadith ini,sanadnya lemah)
9.”Hazrat
Aisyah R.Anhu meriwayatkan bahawa akan memakai penutup kepala yang akan
menutupi sekali bahagian telinganya dan semasa berada di rumah,Baginda akan
memakai yang kecil(seperti kopiah Syria)jenis penutup kepala.Abu Shaikh yang
meriwayatkan Hadith ini.Iraaqi menulis bahawa hadith berkenaan tentang
pemakaian penutup kepala pada hadith ini ialah yang paling sahih sumber dan
dipercayai.”
(Faizuul-Qadeer jilid ke-5,mukasurat 246)
Hadith ini telah melepasi dibawah
hadith yang dilampirkan disini bernombor 29)
10.”Abu Kabshaa Anmaan meriwayatkan
bahawa penutup kepala dipakai oleh para Sahabat R.Anhum terkeluar dan rata.”
(Tirmizi,Hadith ini lemah,mukasurat
308)
Hazrat Gangohi R.Alaih menerangkan
bahawa maksud perawi yang mana “kepala merka tertutup.penutup kepala itu tidak
akan tercabut dari tetapi rata dan tertekan pada kepala.
(Alkaukabud Durrie jilid ke-2 ,mukasurat 452.)
Penekanan pemakaian penutup kepala
oleh Sahabat R.Anhu dan Tabieen.
11.Zaid Ibnu Jubair mengatakan
bahawa beliau nampak Abdullah Ibnu Zubair R.Anhu memakai penutup kepala.(di
dalam pengucapan perkataan bahasa arab “burtula” muncul untuk merujuk kepada
sejenis bentuk penutup kepala.
Hisham Bin Urwa juga mengatakan
bahawa beliau nampak Ibnu Zubair (R.Anhu) memakai penutup kepala yang bahannya
nipis.
12. Eesa Ibn Tahmaan mengatakan
bahawa beliau nampak Anas Bin Malik (R.Anhu) memakai penutup kepala.Di dalam
perkataan “burnus” dengan memebawa maksud penutup kepala yang panjang.
(di dalam Bukhari juga pemakaian
tentang penutup kepala oleh Anas (R.Anhu) diterangkan di dalam jilid ke
2,mukasurat 863.)
13.Bapa kepada Ash`as melaporkan
bahawa beliau nampak Abu Musa Ashaari (R.Anhu)
Keluar dati tandas.Abu Musa memakai penutup kepala.
Keluar dati tandas.Abu Musa memakai penutup kepala.
14.Ismael mengatakan bahawa beliau
Nampak Shuriah memakai penutup kepala.
15.Abu Shihaab mengatakan bahawa
beliau Nampak Saeed Ibnu Jubair (R.Anhu)
Memakai penutup kepala
(kedua Shihaab dan Ibnu Jubair ialah tabiees)
Ali Ibn Hussain (i.e Hazrat Zainul Abideen),Ibrahem Nakhee dan Dahaak sering dilihat memakai penutup kepala.
Memakai penutup kepala
(kedua Shihaab dan Ibnu Jubair ialah tabiees)
Ali Ibn Hussain (i.e Hazrat Zainul Abideen),Ibrahem Nakhee dan Dahaak sering dilihat memakai penutup kepala.
(kesemua rawian ini telaj dilaporkan
di dalam dengan sanadnya dalam Musannaf Ibn Abi Shaiba jilid ke-8 pada
mukasurat 212,213,242)
Hazrat Ali (R.Anhu) telah dilihat memakai penutup kepala
mesir berwarna putih.
(Tabaqaat Ibnu Saad urdu jilid ke-3 mukasurat 187)
(Tabaqaat Ibnu Saad urdu jilid ke-3 mukasurat 187)
Penekanan tentang pemakaian penutup
kepala oleh Abu Ishaq Sabee Tabiee dijumpai di dalam Bukhari (Jilkid petama
,mukasurat 159)
Ibnu Ul –Arabi menulis “pemakaian
penutup kepala telah diapakai oleh hamper kesemua Ambiyaa dan orang Alim.Ia
melindungi kepaa dan membolehkan serban yang dipakai tetap di tempatnya,yang
mana ia sunnah.penutup kepala seharusnya muat mengikut bentuk kepala dan tidak
berupa seperti dome.ada juga orang yang membuat lubang pengudaraan pada penutup
kepala untuk menyejukkan dan memberikan udara masuk pada kepala dan membolehkan
udara panas keluar,dan ia adalah salah satu jenis rawatan kepala.(ia tidak
dilakukan kecuali terpaksa)
(Faizul Kadeer jilid ke-5 ,mukasurat
247)
Hamba Fakir kepada Allah yang maha
kaya,
Muhammad_Efendie,
Sumber Rujukan:
1.Sub Topik:
Topee in the light of Sunnah and practice of the Sahaba and Tabieen
-by_Maulana Fazlur Rahman Saheb
Topee in the light of Sunnah and practice of the Sahaba and Tabieen
-by_Maulana Fazlur Rahman Saheb
2.Raudhul Muhtaar (Shaami)-Darre
Sa`adah
3.Khasail Nabawi -(komentar dalam
Shamail Al Tirmizi)1960,Kabeeri Shaarah Muniyyatul Mussali,Fatawa Raheemia
4. Sharah Shamaail-Oleh Allama Ahdul
Raoof Munawi (nota)
5. Jamul wasa’il oleh Mulla Ali Qari
Rahmatullah Alai`h,Al Maqaisidul Hassanah by Allma Sakhawi,Faizul Qadeer and
sharah Jamius Sagheer,Al-Isaba by Hafiz Ibn Hajar,Fathuul Baari Ibn hajar with
footnote of Sheikh Bin Baaz, Mukaddama Fathul Bari Ibn Hajar
- all reference this section is from Beirut,Lebanon.
- all reference this section is from Beirut,Lebanon.
6. Sahih Bukhari,Sahih Muslim,Jami
tirmizi,Ibnu Majjah,Musnnaf Ibn Abi Shaiba,Shamail Tirmizi,Al Mustadrak lil
Hakiini,Abu Dawood,Bazlul Majhood,Ummadatul Qaari,Alaaf ul Shazi Maa`na
Tirmizi,Naafil Mufti was Saail by Maulana Abdul Hay Lakhnawi,Fatwa Rasheedia,
- all reference this section is from Pakistan
- all reference this section is from Pakistan
7.Durrul Mukhtar ma Raddhul
Mukhtar-Darrus` saadah.
8.Alsira Jul Muneer-(komentari
Jamius Sagheer –Madinah, Saudi Arabia.
Filed under: Dalil Hadits : Sunnahnya Memakai Kopiah / peci /tutup kepala
| Tagged: Dalil Hadits : Sunnahnya Memakai Kopiah / peci /tutup kepala
| Leave a Comment »
No comments:
Post a Comment