Mitos
Melayu Bukan Pemalas
‘MELAYU pemalas’.
Gang Damai, gang Arwana,
Dekat surau, Nurul Yakin.
Yang pandai, yang bijaksana,
Suka bergurau, tak takut miskin.
Tetes
embun terakhir,
yang bercampur air hujan semalam,
akhirnya jatuh jua dari hati.
menguap sebelum membasahi bumi
terlupa sebelum menjadi puisi
yang bercampur air hujan semalam,
akhirnya jatuh jua dari hati.
menguap sebelum membasahi bumi
terlupa sebelum menjadi puisi
Begitu sabda tiater langit…
Tiap tebing,
punya celah.
Menampakkan
akar, pohon tua yang dikeramatkan.
Tebing senja,
menguak cipta rasa.
Hati
bertangkai, jerat gerigi makna.
Tiap
Orang Pasti Tebing Masalah, Dalam Hidupnya.
Tapi Yakinlah Tuhan Berikan Cobaan Di Atas Kemampuan Hamba.
Mungkin Masalah Itu Sudah Allah Tentukan Untuk Kita,Untuk Belajar Tegar Dalam Menghadapi Hidup .
janganlah mengeluh dengan masalah yg kita hadapi,karna mengeluh itu hanya akan membuat kita semakin terpuruk.belajarlah mencari solusinya dan tentukan mana yg baik untuk kita dan mana yg tdk baik untuk kita.
dan belajarlah memecah kan masalah dengan hati yg penuh ketenangan.karna apabila hati kita tenang maka pikiran kita pun jernih,dan apabila pikiran kita jernih maka tutur kata pun akan baik dan sopan.
tuk itu jangan larilah dari masalah cari solusinya,pecahkan masalahnya dengan penuh kebijakan.
itu akan menjadikan hidup lebih baik.
Tapi Yakinlah Tuhan Berikan Cobaan Di Atas Kemampuan Hamba.
Mungkin Masalah Itu Sudah Allah Tentukan Untuk Kita,Untuk Belajar Tegar Dalam Menghadapi Hidup .
janganlah mengeluh dengan masalah yg kita hadapi,karna mengeluh itu hanya akan membuat kita semakin terpuruk.belajarlah mencari solusinya dan tentukan mana yg baik untuk kita dan mana yg tdk baik untuk kita.
dan belajarlah memecah kan masalah dengan hati yg penuh ketenangan.karna apabila hati kita tenang maka pikiran kita pun jernih,dan apabila pikiran kita jernih maka tutur kata pun akan baik dan sopan.
tuk itu jangan larilah dari masalah cari solusinya,pecahkan masalahnya dengan penuh kebijakan.
itu akan menjadikan hidup lebih baik.
Mengapa
dibuat indah, muara landai,
Yang Mengendap di kuala Kampar, berkelodak
batu;
Apalah
guna bicara li`cik dan pandai,
Tapi
menentang adap susila, tidak menentu.
Si
muallaf, Baba Cina menggigit tebu,
Makan
yang halal, jeuhi judi setiap tempat duduk.
Apa
triliyun rupiah, apa guna ringgit beribu,
Harga
diri terluka, badan dan nyawa di hujung tanduk.
Robek
hati, dan teriris tangan tampak lukanya,
Pagi
nanti diletakkan, beban berat dari atas bahu rakyat jelata.
Manis
senyuman para penipu, apa gunanya,
Selagi
hati tidak bersungguh-sungguh bersahabat.
Seribu
pesona sutera, serba putih,
Dipandang
indah, bersulam permata.
Apalah
guna bicara kasih, jika hati pedih dan perih.
Sedang
di hati berdendam benci.
Penjajah
gaya baru dari Barat, menyandra pemimpint sebagaimana menangkap buaya,
Pasangkan
jerat, berkali-kali;
Menangkap
kancil, di celah batu.
Jika
akhirat, tidak peduli.
Terlupa
ke mana, tempat dituju;
Apa
guna obat bius, dalam cumbu rayu.
Serang istana
kota dan dusun, seberang,
Menanti
mengharap hendak beradu pandang tuan puteri.
Apalah
guna, mata yang terang,
Hati
yang gelap tidak berlampu.
Ada
celana, di rumpun sianet,
Mempelai
diusung, rentak bergema.
Apa guna, gila internet,
Andai
tergelincir, dari agama.
Terkena-kena
duri dan onak,
Tebu
dan pauh di pasar karat;
Apa
guna menjadi anak,
Ibu
yang jauh terbiar melarat.
Buahlah
nona di tepi semak,
Dimakan
budak barang terlebih;
Apalah
guna menjadi emak,
Sedangkan
anak terkurang kasih.
Meruntun
bumi berbunga tempiasan,
Suara
guruh meyimbah alam;
Pantun
Ummi hanya kiasan,
Bicara
luluh bersembah salam.
Perap
sepat diwaktu pagi,
Gulai
gelama masin bergula;
Harap
dapat bertemu lagi,
Merungkai
tema yang lain pula.
Rambai
mentimun dan jeruk pala,
Perap
durian berduri lecur;
Andai
pantun buruk bermula,
Harap
tuan, sudi menegur.
Make Money at : http://bit.ly/best_tips
Sekurang-kurangnya
sekali dalam hidup, seseorang anak Melayu akan mendengar frasa itu. Tetapi
biasanya dia mendengar lebih daripada sekali. Selalunya berpuluh atau beratus
kali!
Frasa
yang menyakitkan itu memang cukup tersohor. Ia telah sampai ke segenap penjuru
alam. Tidak sedikit orang asing yang mengenali Melayu melalui tulisan atau
cakap orang mempercayai bahawa pemalas itu adalah sifat semulajadi manusia
Melayu. Jangan hairan kalau ada di kalangan mereka yang mendefinasikan Melayu
sebagai ‘sebangsa manusia pemalas yang mendiami suatu kawasan di tenggara
Asia.’
Yang
menariknya, mitos Melayu malas ini lebih tertumpu pada orang-orang Melayu di
Malaysia sahaja. Bangsa Melayu di tempat lain bagaikan terkecuali. Malah orang
Melayu Deli dan Kampar, misalnya sentiasa dilihat lebih rajin daripada kita di
sini. Bagi sesetengah orang Melayu rumpun Jawa pula, kita orang Melayu
Malaysia, bukanlah jenis sahabat yang sesuai dijadikan teman dan bukanlah kawan
yang baik untuk diajak mencari makan. Kita, bagi mereka, tidak cukup rajin.
Pendeknya, secara langsung atau tidak, kita telah diterima sebagai bangsa yang pemalas, hatta oleh rakan-rakan yang serumpun dengan kita sendiri.
Pendeknya, secara langsung atau tidak, kita telah diterima sebagai bangsa yang pemalas, hatta oleh rakan-rakan yang serumpun dengan kita sendiri.
Kenapa?
Sering
terjadi apabila frasa itu timbul, kita – hampir semua Melayu – akan menghalakan
tudingan kepada Munsyi Abdullah, jurutulis dan khadam nombor satu Stamford
Raffles. Kebanyakan kita percaya bahawa tulisan-tulisan Munsyi Abdullah telah
menjadi racun yang telah merosakkan fikiran dan pandangan semua orang terhadap
keperibadian Melayu. Dia, Munsyi Abdullah, oleh sesetengah kita, telah diangkat
sebagai musuh besar setiap Melayu.
Selain
daripada menuduh Abdullah menulis begitu kerana disuruh oleh Raffles, yang mahu
melaksanakan agenda kolonialnya dengan bertujuan meranapkan kehormatan
masyarakat pribumi, kita jarang bertanya apakah yang ditulis oleh Munsyi itu
seratus peratus salah?
Memang
benar, Munsyi Abdullah adalah khadam belaan penjajah. Mungkin benar keinginan
yang luar biasa untuk menyekutukan dirinya dengan tuan besar dan atas angin
telah menyebabkan dia berasa dirinya terlalu istimewa, dan terpisah terus
daripada cara hidup Melayu, yang dilihatnya penuh dengan kelekaan dan kealpaan.
Tetapi
bolehkah dia mereka-rekakan kenyataan-kenyataan tentang sikap orang Melayu
tanpa asas dan bukti yang kukuh? Setakat sekarang ini, apakah segala yang
ditulis oleh Munsyi itu karut belaka?
Jawablah, dengan akal yang waras dan dengan hati yang ikhlas.
Jawablah, dengan akal yang waras dan dengan hati yang ikhlas.
Dalam
membincangkan isu ini, perkara paling pokok yang harus kita semua fikirkan
ialah bagaimanakah kepercayaan bahawa Melayu itu pemalas boleh timbul? Di mana
puncanya?
Tulisan Munsyi Abdullah atau lain-lain orientalis barat hanyalah sebahagian daripada sebab. Memanglah budaya penjajahan pada bila-bila masa pun akan disulami dengan cerita buruk tentang anak pribumi. Penjajah, dalam usaha menegakkan kedaulatan mereka, akan bersusah payah mencipta kehebatan sendiri dan memperlekehkan kumpulan yang dijajah. Red Indian dikatakan bangsa yang liar dan jahat oleh tukang-tukang cerita Amerika. Aborigines di Australia dituduh pemalas dan hidup bersandarkan takdir oleh anak cucu lanun yang menjadi penjajah benua Australia; malah orang-orang Scotland dan Ireland, yang serumpun dengan Inggeris itu pun, sampai sekarang masih sering dijadikan bahan jenaka di London.
Tulisan Munsyi Abdullah atau lain-lain orientalis barat hanyalah sebahagian daripada sebab. Memanglah budaya penjajahan pada bila-bila masa pun akan disulami dengan cerita buruk tentang anak pribumi. Penjajah, dalam usaha menegakkan kedaulatan mereka, akan bersusah payah mencipta kehebatan sendiri dan memperlekehkan kumpulan yang dijajah. Red Indian dikatakan bangsa yang liar dan jahat oleh tukang-tukang cerita Amerika. Aborigines di Australia dituduh pemalas dan hidup bersandarkan takdir oleh anak cucu lanun yang menjadi penjajah benua Australia; malah orang-orang Scotland dan Ireland, yang serumpun dengan Inggeris itu pun, sampai sekarang masih sering dijadikan bahan jenaka di London.
Tetapi
semua tohmah yang bersifat memburuk-burukkan anak pribumi itu biasanya boleh
berdiri tegak sehingga menjadi semacam kepercayaan disebabkan oleh ‘sokongan’
yang diberi oleh anak-anak pribumi tersebut sendiri. Dengan perkataan lain,
sikap, cara dan tindakan mereka selalunya mendorong orang beranggapan apa yang
dicanangkan itu adalah betul dan benar.
Dalam
hal ini, orang Melayu di Malaysia tidak terkecuali. Kalau orang lain mempunyai
sepuluh sebab untuk mengatakan kita ini malas, kita sendiri menyediakan seribu
sebab untuk membenarkan kenyataan mereka. Sebab-sebab itu bukanlah berpunca
daripada kemalasan kita, tetapi lebih didorong oleh kealpaan kita. Kealpaanlah
yang meletakkan Melayu dalam jaket yang dipakainya. Kealpaanlah yang menjadikan
Melayu lemah. Kealpaan jugalah yang menyebabkan daya saing Melayu seringkali
dipersoalkan.
Mahathir,
sejak sebelum kelahiran ‘Dilema Melayu’nya beranggapan kelemahan Melayu lebih
berpunca daripada faktor-faktor keturunan dan alam sekitar. Profesor Diraja
Ungku Aziz pula menyanggah pandangan itu dengan berkata, Melayu sebenarnya
mewarisi sifat rendah din sejak turun temurun.
Sama
seperti orang lain, saya tidak tahu pendapat mana yang patut dipakai.
Kedua-duanya kelihatan betul, tetapi kedua-duanya juga kelihatan tidak betul.
Hendak
dikatakan Melayu lemah kerana pengaruh keturunan, terbukti mereka yang
berketurunan Melayu telah pernah berjaya pada masa-masa dahulu. Mereka telah
berupaya membina tamadun, telah mampu menjadi pelayar-pelayar agung dan telah
terbukti menjadi kuasa yang disegani.
Sekarang
ini pun banyak yang berketurunan Melayu mencipta kejayaan, baik di sini mahupun
di tempat lain. Di Afrika Selatan, Melayu adalah kelompok manusia kaya yang
berpengaruh besar di bidang ekonomi. Di Filipina, Melayu adalah pejuang-pejuang
yang berani dan disegani. Di sana sini, anak-anak Melayu yang membawa diri
mampu bersaing dan bangkit menjadi orang yang berjaya. Di England, ada anak
Melayu telah naik martabatnya sehingga menjadi Datuk Bandar.
Di
Hollywood, seorang lagi anak Melayu bergerak naik di celah nama ribuan manusia
lain untuk berdiri sebagai karyawan yang dihormati dalam teknologi animasi
komputer. Malah studio di mana berlangsungnya penggambaran bagi siri
filem-filem James Bond yang terkenal itu pun dikatakan milik anak Melayu!
Persekitaran,
di mana-mana dan pada bila-bila masa pun, memanglah merupakan faktor besar yang
mempengaruhi kehidupan. Hukum ini tidak sahaja terbatas kepada manusia, tetapi
juga mencakupi segala makhluk lain. Anak benih pokok yang sedang membesar
sekalipun akan condong mengikut arah datangnya cahaya.
Dalam
‘Dilema Melayu’, Mahathir mengulas bagaimana persekitaran yang melingkungi
kehidupan mereka menyebabkan orang Melayu kurang berminat untuk bersaing.
Beliau beranggapan tanah semenanjung yang subur telah menyediakan
segala-galanya untuk orang Melayu hidup selesa.
“Pendeknya
alam keliling menjamin keperluan makanan yang mencukupi untuk menampung seluruh
penduduk sepanjang tahun. Kelaparan dan kebuluran yang sentiasa mengancam
negeri-negeri lain, seperti Negeri China, tidak terdapat di Tanah Melayu. Dalam
keadaan begini maka semua orang dapat terus hidup. Malahan mereka yang paling
lemah dan paling malas juga boleh hidup dengan selesa dan dapat berkahwin dan
beranak pinak. Dalam keadaan yang begini tidak dapat hendak dikatakan bahawa
cuma mereka yang paling kuat dapat terus hidup. Oleh kerana terdapat banyaknya
bahan makanan maka orang yang lemah juga akan dapat terus hidup.” (DILEMA
MELAYU, ms.25).
Ada
benarnya pendapat itu. Tetapi ianya menjadi kurang benar apabila mengambil kira
bagaimana keadaan serba kurang di negara-negara seperti Bangladesh, Nepal dan
Bhutan juga gagal melahirkan bangsa yang kuat berdaya saing. Kebanyakan tanah
di benua Afrika boleh dikatakan gersang dan tidak subur. Ia menuntut setiap
orang yang mahu hidup di atas buminya mempunyai ketahanan yang luar biasa.
Penduduk-penduduk pribumi Afrika biasanya mempunyai ketahanan itu. Persekitaran
mereka hanya membuka pintu pada yang kuat sahaja untuk hidup selesa.
Tetapi
kenapa mereka gagal berkembang sebagai bangsa yang besar, hebat dan kuat ?
Kenapa anak cucu mereka yang terlontar ke Amerika, atau ke segala penjuru dunia
yang lain, gagal mengangkat ketahanan itu untuk dijadikan aset yang boleh
menjanjikan kegemilangan pada bangsa mereka? Kenapa?
Memanglah
benar orang-orang Melayu, pada peringkat awal penempatannya di Semenanjung ini,
lebih tertumpu ke kawasan-kawasan dataran yang subur. Mereka menghuni kawasan
pesisir sungai dan pantai yang menjanjikan mereka kesuburan dan kemakmuran.
Mereka tidak begitu berminat untuk meneroka bukit bukau dan hutan belantara
bagi menambah sumber kesuburan dan kemakmuran tersebut. Hasil daripada keadaan
itu timbul suatu tanggapan bahawa orang Melayu lebih suka pada kehidupan yang
mudah. Mereka telah terasuh untuk menjadi begitu. Mereka telah dimanjakan oleh
alam sekeliling. Mereka lebih senang menerima apa yang ada daripada berusaha
mencari sesuatu yang baru.
Namun
siapakah yang berani bertaruh untuk berkata bahawa peneroka bukit bukau itu
mempunyai keupayaan bersaing yang lebih hebat daripada pemastautin di kawasan
kawasan dataran yang subur? Tertumpu pada kawasan pesisir sungai yang subur
untuk membina penempatan bukanlah terbatas pada orang Melayu sahaja. Ia
merupakan amalan lazim zaman berzaman. Hampir semua tamadun besar terbina di
kawasan seperti itu. Nil, Yang Tze dan Ganges tidak akan menjadi terkenal kalau
bukan kerana disokong oleh kebangkitan tamadun-tamadun di pinggirnya.
Mencari
kesenangan secara mudah bukanlah setakat sifat semulajadi orang Melayu. Ianya
fitrah semua bangsa. Semua manusia. Sebab itu bukan pelik jika manusia pada
zaman dahulu berebut untuk tinggal di kawasan pinggir sungai yang tidak sahaja
menyediakan tanah yang subur, tetapi juga pelbagai kemudahan lain, termasuk
mendapatkan bekalan air dan untuk dijadikan laluan pengangkutan. Orang-orang
Cina yang baru datang ke Tanah Melayu pada era awal penghijrahan mereka dahulu
pun memilih kawasan pinggir sungai untuk bermastautin.
Jika
mendiami kawasan-kawasan yang subur itu menyebabkan orang Melayu terasuh untuk
menjadi tidak rajin berusaha, maka soalan yang patut ditanya ialah kenapa
orang-orang China di pinggir Yang Tze, dan kemudiannya di pinggir Sungai Kelang
dan Sungai Gombak tidak pula menjadi malas? Kenapa bangsa-bangsa lain yang
turut berkembang biak di kawasan yang serupa tidak menjadi selemah bangsa
Melayu? Dan pada masa yang sama patut pula ditanya, mengapa ‘raja-raja bukit’
seperti orang-orang Karen di Burma tidak menjadi bangsa yang hebat sedangkan
mereka adalah jenis orang yang sanggup bekerja keras meneroka rimba jerun yang
tidak berani dijengah oleh manusia lain?
Banyak
orang yang bersependapat dengan Mahathir, yang lewat ‘Dilema Melayu’nya
berkata, iklim panas dan lembap di negara ini juga tidak begitu menggalakkan
(orang Melayu) untuk melakukan kerja-kerja yang berat. Ia juga tidak merangsang
pemikiran mereka untuk menjadi lebih aktif.
Sewaktu
menulis fasa-frasa itu Mahathir barangkali terlupa untuk bertanya, kenapa dalam
cuaca yang panas dan lembap,orang lain, yang bukan Melayu boleh melakukan
kerja-kerja berat dan boleh berfikir secara aktif? Kenapa kesan buruk cuaca itu
hanya mempengaruhi orang Melayu bukannya bangsa-bangsa lain? Bagaimana pula
halnya dengan orang-orang Mesir Purba yang hidup dalam keadaan serba kontang
dan serba kurang, namun mampu membina tamadun besar? Tidakkah cuaca yang panas
juga sepatutnya menyebabkan orang-orang Arab tidak mampu berbuat apa-apa selain
daripada duduk berbual di bawah pohon-pohon kurma?
Keturunan
mungkin mempunyai pengaruhnya. Namun ada banyak contoh untuk dijadikan bukti
bahawa ia bukan penyebab mutlak ke arah menentukan maju mundurnya sesuatu
bangsa. Janji Allah bahawa Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa
melainkan bangsa itu sendiri mengubahnya adalah suatu isyarat yang amat jelas
bahawa setiap manusia ini dijadikan dengan kemampuan yang sama. Biar dari perdu
mana pun seseorang itu lahir, dia berupaya naik ke puncak jika usahanya ke arah
itu dilakukan secara sungguh-sungguh. Teori genetik tidak selamanya benar
terutama dalam soal menentukan masa depan seseorang manusia atau sesuatu rumpun
bangsa. Tuhan akan menjadi sangat tidak adil kalau menentukan karma manusia
dengan bakanya. Sesungguhnya tidak adil itu bukanlah sifat Tuhan.
Bangsa-bangsa
yang besar dan kuat suatu masa dahulu banyak yang lenyap dan ranap walaupun
daripada segi teori mereka memiliki baka yang hebat. Ke mana perginya wira-wira
Monggol? Ke mana hilangnya anak cucu Socrates atau Aristotle? Jika hendak
dikatakan mereka pupus kerana faktor putaran masa, kenapa anak cucu Shih-Huang
Ti masih ada? Kenapa anak cucu pelopor Tamadun China masih sehebat dahulu?
Pendapat
tentang sifat semulajadi Melayu yang dibelenggu rasa rendah diri juga mempunyai
banyak ruang untuk dipertikaikan. Yang paling penting untuk ditanya ialah,
kenapa sifat itu harus ada dan adakah ianya cuma hakmilik istimewa bangsa
Melayu?
Kalau
dikatakan sifat rendah diri itu lahir secara semulajadi, apakah buktinya? Atas
alasan apakah Tuhan memilih orang Melayu untuk diabadikan dengan sifat-sifat
itu?
Ada
orang berpendapat sifat rendah diri ini datang ke sanubari orang Melayu selepas
mereka menganut Islam. Nenek moyang orang Melayu dahulu menganggap diri mereka
orang yang jahil dalam ilmu-ilmu akhirat. Oleh itu, setiap kali berhadapan
dengan pendakwah-pendakwah Islam yang berilmu tinggi, terutama yang datang
daripada Asia Barat, mereka akan dibelenggu oleh rasa ‘kecil’ dan rasa untuk
‘merendah’. Lama-kelamaan perasaan itu berkembang biak lalu terbina menjadi suatu
tabiat.
Soalnya,
kalaupun betul, kenapa perkara begitu hanya terjadi pada orang Melayu? Kenapa
orang Putih yang baru memeluk Islam tidak berasa rendah diri? Kenapa orang
India, orang China, orang Parsi dan segala macam orang lain tidak mempunyai
perasaan yang sama sedangkan hakikatnya tatkala mula memeluk Islam mereka sudah
pasti berada dalam situasi yang sama dengan orang Melayu – berasa kecil dan
jahil?
Satu
lagi andaian popular ialah perasaan rendah diri orang Melayu ini berpunca
daripada salah tanggapan terhadap ajaran Islam. Ketaatan kepada Islam
menyebabkan Melayu mentafsirkan nilai toleransi yang dituntut oleh Islam dengan
perspektif yang sempit. Mereka juga menerima hukum qada dan qadar dengan cara
berfikir yang jumud. Konsep keredhaan mereka ada kalanya melebihi tahap yang
dituntut sehingga menyebabkan mereka bersikap ‘tidak apa’ dalam segala perkara.
Himpunan daripada semua inilah akhirnya menyebabkan orang Melayu berasa mereka
tidak perlu bersaing dan bersikap pasrah kepada kehidupan.
Tetapi
sekali lagi persoalannya ialah kenapa anggapan begitu cuma timbul di jiwa orang
Melayu? Kenapa bangsa lain yang menganut Islam tidak mempunyai tanggapan dan
pemikiran yang sama? Mengapa orang China Islam dan orang India Muslim tidak
dibelenggu oleh kejumudan tersebut sedangkan mereka juga tidak kurang taatnya
berbanding dengan kita?
Saya
sengaja timbulkan soalan-soalan ini kerana saya tahu tiada sesiapa yang akan
dapat menjawabnya.
Melayu
secara umumnya berada dalam satu posisi yang cukup unik, dan cukup kronik,
sehingga tiada mana-mana pengkaji dapat memberikan jawapan mutlak terhadap
masalah yang membelenggu kehidupan mereka, khususnya dalam aspek yang
membabitkan sikap dan tabiat. Apa juga andaian tentang mereka sampai bila-bila
pun akan tinggal sebagai hepotitis yang tidak akan bertukar menjadi teori.
Keunikan
peribadi Melayu ini berkemungkinan besar dipengaruhi oleh banyak faktor.
Kedudukan bumi Melayu yang terdedah pada segala macam elemen budaya, latar
belakang bangsa yang berkembang daripada penganut animisme kepada penganut
Islam yang taat, semuanya sama-sama memainkan peranan untuk menjadikan Melayu
satu bangsa yang agak berkecamuk akal fikirannya. Perhatikanlah mana-mana juga
Melayu, di dalam dirinya pasti terpancar seribu wajah. Pada tubuhnya tersembunyi
unsur Arab, unsur Mamak, unsur orang Putih dan seribu satu unsur lain yang
bercampur aduk.
Keperibadian
yang berbagai-bagai inilah menyebabkan Melayu menjadi begitu sukar difahami.
Dan ketidakfahaman itu menjadi punca terhadap timbulnya pelbagai salah tanggapan
terhadap mereka.
‘Melayu
pemalas’ adalah rentetan daripada salah tanggapan itu. Orang-orang asing yang
gagal memahami susur galur Melayu dengan mudah akan berasa hairan kenapa Melayu
boleh menjadi warga kelas dua di bumi yang subur ini. Mereka lalu beranggapan
ianya berlaku kerana Melayu tidak rajin.
Silap
orang Melayu ialah mereka tidak pernah berusaha memberi kefahaman tentang asal
usul mereka kepada orang lain. Sebaliknya, mereka dengan penuh kealpaan hanya
menerima bulat-bulat teori yang orang lain sogokkan kepada mereka. Paling
Iebih, sekiranya pendapat itu kurang memihak pada mereka, sebahagian daripada
orang Melayu mungkin akan marah-marah.
Semua
ini tidak akan berlaku kalau orang Melayu mempunyai hubungkait yang kuat dengan
akar umbi bangsanya. Mereka tidak akan berasa susah untuk meyakinkan orang lain
bahawa Melayu sebenarnya bangsa yang hebat jika mereka rajin mencungkil,
mengenang dan menghargai sejarah kehebatan datuk nenek mereka. Tidak susah
untuk membuka mata orang asing bagi mengakui bahawa lebih seribu tahun dahulu
tamadun-tamadun Melayu telah berkembang biak, telah menjadi gah dan tersohor di
nusantara. Dan bangsa yang pemalas sudah tentu tidak akan mampu membina
tamadun-tamadun seumpama itu.
Tamadun
Greek sudah lama punah. Ranap sama sekali. Greece sekarang hanya tinggal
tersepit sebagai sebuah negara kecil di pinggir Mediterranean dan Laut Ageans.
Tetapi cubalah anda berkunjung ke Athens. Anda pasti akan dapat mendengar
orang-orangnya bercerita seolah-olah Julius Caesar dan Pompei baru meninggal
dunia pagi semalam.
Cubalah
berkunjung ke China dan dengar sendiri bagaimana anak-anak negerinya bercerita
tentang Tembok Besar, tentang Shih-Huang Ti atau tentang Confusius. Bunyinya
seolah-olah mereka pernah hidup di era itu. Mereka jelas berbangga dengan apa
yang mereka pernah ada.
Kita?
Sementara
majoriti orang Melayu tidak pernah tahu di mana letaknya Lembah Bujang,
sebahagian besar yang lain pula berkunjung ke Melaka untuk melihat simbol
kekuatan Portugis iaitu A Famosa, bukannya untuk menjengah simbol ketuanan
Melayu seperti Perigi Hang Tuah atau Makam Hang Jebat. Untuk melihat tingginya
seni pertukangan Melayu di Istana Seri Menanti yang tidak berpaku itu pun kita
terasa berat hati.
Tidak
banyak di kalangan kita yang boleh bercerita tentang kegemilangan silam anak
bangsanya. Apabila bercerita pada anak cucu, kita lebih seronok mengulangi
kisah ‘Cinderella’ atau ‘Snow White’. Kita biasakan anak-anak kita dengan nama
Robin Hood dan Kapten Cook bukannya dengan nama Hang Nadim atau Tun Teja. Kita
seolah-olah tidak pernah berbangga dengan apa yang kita ada.
Orang lain sanggup menghabiskan berjuta ringgit untuk mencari sesuatu yang boleh menghidupkan kembali kegemilangan bangsanya. Dalam kes tertentu, mereka malah sanggup mengubah fakta yang ada dan mencipta fakta-fakta baru yang palsu. Mereka melakukannya kerana sayangkan bangsa.
Orang lain sanggup menghabiskan berjuta ringgit untuk mencari sesuatu yang boleh menghidupkan kembali kegemilangan bangsanya. Dalam kes tertentu, mereka malah sanggup mengubah fakta yang ada dan mencipta fakta-fakta baru yang palsu. Mereka melakukannya kerana sayangkan bangsa.
Kita
tidak begitu. Kita boleh menghabiskan cukup banyak wang untuk membiayai
rombongan ke luar negara, tetapi kita akan ‘berkira’ untuk membina sesuatu yang
boleh menghubungkan generasi sekarang dengan masa silamnya.
Pahit
atau tidak, kita perlu mengaku bahawa apa yang dilakukan setakat ini belum
cukup untuk menggambarkan terima kasih kita pada generasi terdahulu. Apa yang
ada itu belum memadai untuk menghidupkan jiwa Melayu sebagaimana hidupnya jiwa
orang Amerika setiap kali melihat ‘Statue of Liberty’.
Usahlah
melihat terlalu jauh ke belakang. Lihat sahajalah bagaimana kita menghargai Tuk
Gajah, Mat Kilau, Tuk Janggut atau pejuang-pejuang selepas mereka. Malah
setakat manakah sumbangan kita kepada pejuang-pejuang kemerdekaan selain
daripada Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman? Hendak membukukan sejarah perjuangan
mereka pun tidak banyak pihak yang sanggup.
Berdasarkan
apa yang ada tergambar jelas yang kita bagaikan tidak menghargai kebolehan
orang-orang yang dahulu daripada kita. Kita tak pernah ambil kisah. Kita tak
pernah peduli. Kita alpa dalam menghargai sumbangan mereka.
Dan
apabila kita alpa menghargai bangsa sendiri, bagaimanakah kita boleh
mengharapkan orang lain menghargai kita?
Share
this:
No comments:
Post a Comment