Monday, August 17, 2015

TIARA DI PULAU BATAM



TIARA DI PULAU BATAM
LAGU MERDU DARI  RIO ASTAR
 

       Catatan M.Rakib SH. Mubaligh IKMI Pekanbaru Riau 
Indonesia 2015
       Penulis tertarik dengan lagu merdu Rio Astar dari Kampar, karena selain itu penulis menetap di Airtiris Kecamatan Kampar, selama tujuh tahun. Selain mejadim tukang jahit di daerah ini, sekaligus sekolah sore hari di MTI  Ranah  Airtiris. Kemudian penulis pergi ke Pekanbaru untuk kuliah pada Fakultas Tarbiyah IAIN waktu itu(1979-1980).. Tahun 1986 diangkat jadi pegawai negeri, sebagai guru SMA. Pada tahun 2000 penulis pindah ke kantir Diknas, tepatnya di BPG yang kini berubah nama menjadi LPMP Pekanbaru Riau Indonesia. Dari kanor inilah penulis sering diutus ke Batam, dan sedikit mengetahui seluk beluk Batam.
      Menurut berita, bahwa  orang Melayu Batam, tak mau hanya menjadi penonton di rumah sendiri, kelompok pemuda dan kumpulan masyarakat melayu majukan Hardi S Hood yang kini duduk di Dewan Perwakilan Daerah (DPD) RI sebagai calon Wali Kota Batam. ‎
      Sosok Hardi yang sudah dikenal sejak menduduki jabatan ketua dewan pendidikan rupanya masih berkesan manis bagi masyarakat Melayu yang berada di Batam.Mereka pun mengingkan agar Hardi ikut mencalonkan diri dalam pilwako Batam. Apalagi, saat ini belum ada satupun kalangan Melayu yang menyatakan diri maju dalam pilwako Batam.Marman Syah, salah satu pendiri Kesatuan Anak Melayu Batam (KAMB) mengatakan‎ masyarakat Melayu Batam ingin tahun mendatang dipimpin oleh melayu langsung.

"Kami nggak mau lagi jadi penonton di rumah kami sendiri. Kami ingin orang melayu naik, memimpin di tanah melayu. Supaya melayu bisa naik lagi, dan pemimpin kami bisa mengangkat maartabat melayu kembali seperti dulu," kata Marman Syah di rumah pemenangan Hardi S Hood di Greenland, Rabu (11/3/2015).


      Dari masalah Melayu Batam, mari kita lihat maslah  Peminggiran Melayu di Singapura bermula sebaik sahaja Parti Tindakan Rakyat atau PAP berkuasa di pulau sekangkang kera itu. Kita perlu melihat perjalanan sejarah pulau Singapura untuk melihat bagaimana PAP yang diketuai oleh Lee Kuan Yew meminggirkan Melayu secara fizikal dan secara penghapusan sejarah.

      Rekod terawal mengenai kewujudan Singapura terkandung dalam catatan sejarah negara China pada kurun ke-3. Singapura atau Temasik adalah sebahagian daripada jajahan empayar Srivijaya yang bertapak di Sumatera. Temasik merupakan sebuah perkampungan tepi laut yang menjadi tempat persinggahan bahtera-bahtera China dan dari benua kecil India dan Asia Barat.


       Nama Singapura diambil dari dua perkataan Melayu yang berasal dari bahasa Sanskrit iaitu singa (simha dlm Sanskrit) dan pura (asal Sanskrit) yang bermaksud kota atau bandar singa. Ia dikaitkan dengan Sang Nila Utama yang menurut hikayat Sejarah Melayu menghadapi ribut besar semasa dalam pelayaran. Keadaan ribut tiba-tiba reda apabila Sang Nila Utama mencampakkan mahkotanya ke dalam laut. Selepas itu, Sang Nila Utama mencari daratan terdekat untuk mendarat dan pulau Temasik adalah tempatnya. Menurut hikayat itu lagi, haiwan pertama yang dilihatnya ialah seekor singa dan dia terus menamakan Temasik sebagai Singapura.

      Nukilan sejarah yang terkandung dalam naskhah China dan Sejarah Melayu telah diketepikan oleh Kuan Yew kerana dia mahukan sejarah Singapura dimulakan selepas kehadiran Stamford Raffles. Tindakan Kuan Yew dan PAP ini merupakan permulaan peminggiran Melayu dalam bentuk sejarah di Singapura kerana peranan dan sumbangan kerajaan Melayu sebelum itu, termasuk Johor-Riau, tidak mahu diulangi kerana ia memperlihatkan kebesaran dan pengaruh Melayu.


         Pada lewat tahun 1818, Lord Hastings, Gabenor-Jeneral di India yang turut berkuasa ke atas tanah jajahan sebelah timur India, memberi kebenaran kepada Raffles untuk membuka sebuah stesen dagangan di hujung Semenanjung Tanah Melayu dan pulau Singapura menjadi pilihan. Pada 29 Januari 1819 Raffles mendarat di Singapura dan keesokan harinya membuat perjanjian dengan Temenggong, wakil Sultan Johor, untuk membuka pos atau stesen dagangan. Pada 6 Februari 1819, satu perjanjian rasmi dimeterai dengan Sultan Hussein Johor dan Temenggong Abdul Rahman. Melalui perjanjian ini, pihak Inggeris mula bertapak di Singapura dan menjadi raja yang bermaharalela memerintah pulau itu. Kuan Yew memilih detik sejarah ini sebagai pembuka buku sejarah Singapura.


Untuk mencapai niat dan hasratnya, Kuan Yew sanggup melakukan apa saja. Sebagai contoh, Kuan Yew sanggup bekerjasama dengan puak pro-komunis yang meresapi PAP apabila dia bekerjasama dengan pemimpin komunis bernama Lim Chin Siong untuk menumbangkan kerajaan David Marshall, seorang Yahudi yang anti-komunis. David Marshall adalah pengasas parti Labour Front yang ditubuhkan pada bulan Julai 1954 manakala Kuan Yew menubuhkan PAP pada November 1954.

No comments:

Post a Comment

Komentar Facebook